Zdrowa głowa

Skuteczne sposoby na stres + sprawdzona metoda na panikę, lęk

Pamiętam, jak kiedyś jakiś lekarz powiedział mi, żebym zwracała uwagę na to co jem, ponieważ to ma ogromny wpływ na mój mózg. Później moja mama zaczęła interesować się zdrowiem i też mówiła o tym. Natomiast niedowierzałam, trochę wyśmiewałam i generalnie nie byłam tym zainteresowana. Teraz wiem, że to była prawda, ale sama musiałam do tego dojść i przede wszystkim otworzyć się na to. Zmiana stylu życia, diety, psychoterapia, więcej ruchu zdziałały cuda. Mam takie wrażenie, jakbym na nowo się narodziła. Czy są jakieś skuteczne sposoby na stres? Są, choć mogą brzmieć banalnie to robią robotę.

Skuteczne sposoby na stres

  • Sen

Wielokrotnie pisałam na blogu o tym, żeby zadbać o swój sen. Dbanie o rytm dobowy wpływa fantastycznie na Twój mózg. Uwierz mi, że kiedy zaczęłam się kłaść spać wcześniej tj. koło 21-22.30 wstaję rano wypoczęta bez budzika i czuję się rewelacyjnie. Różnica w samopoczuciu jest ogromna! Nie najadaj się na noc, nie naświetlaj niebieskim światłem, wyciszaj. Zobaczysz jakie będą efekty 😉 Więcej na temat snu pisałam tutaj -> Jak wstać rano wypoczętym bez budzika?

  • Dieta

Odżywcza, różnorodna, przeciwzapalna i mało przetworzona. Do tego zdrowe tłuszcze i woda – Twój mózg kocha to! Ogranicz cukier i niezdrowe jedzenie. Po zjedzeniu czegoś słodkiego chwilowo czujesz się lepiej, ale to nie trwa zbyt długo. W dłuższej perspektywie cukier wpływa fatalnie na pracę mózgu i układ nerwowy.

Oczywiście dieta ma przeogromny wpływ, ale czasem warto zjeść coś mniej zdrowego 😉 Jem zdrowo w około 80-90%, reszta to cheat meal 🙂

  • Uważność/oddech

Ohhh … jeśli jeszcze nigdy nie praktykowałeś uważności to polecam bardzo! Dzięki uważności skupiasz się na tym, co jest tu i teraz. Nasze umysły mają tendencję do ciągłego rozmyślania i analizowania. Uważność możesz praktykować poprzez skupianie się na robieniu jednej rzeczy, dzięki temu Twój mózg nie ma możliwości tak rozmyślać, martwić się itp.

Jak można praktykować uważność w życiu codziennym? Czytanie książki, prace w ogródku, spacer i podziwianie przyrody, ćwiczenia, a nawet możesz to robić podczas picia kawy, mycia zębów czy gotowania lub sprzątania. Staraj się wtedy skupiać na tej jednej rzeczy, a kiedy Twoje myśli uciekają łap je i ponownie wracaj do uważności.

Fajnym sposobem jest także znalezienie jakiegoś spokojnego miejsca i poświęcenie sobie dosłownie kilku minut dziennie. Spróbuj przez te kilka minut usiąść wygodnie i po prostu skupić na swoim oddechu. Możesz położyć rękę na brzuchu i mówić sobie w myślach ‘wdech’, a po chwili ‘wydech’, a w tym czasie powoli, spokojnie oddychać. Jest to trudne, bo po chwili Twój mózg zacznie myśleć: co dziś na obiad, w pracy sajgon, muszę jeszcze zrobić zakupy… jeśli tak się stanie ponownie skoncentruj się na oddechu. I tak za każdym razem 🙂

Kiedy odczuwasz stres myślisz o przeszłości lub przeszłości. Podczas uważności jesteś w teraźniejszości – TU I TERAZ!!!

Bardzo polecam ten sposób z oddychaniem podczas ataku paniki czy silnego lęku. Bardzo uspokaja i wycisza!

  • Pozytywne osoby

Masz jedno zdrowie psychiczne i jedno życie, a więc po co je tracić na użeranie się toksycznymi osobami? Spędzanie czasu z optymistami i dobrymi, wspierającymi osobami to jest złoto! Nieraz miałam cięższy czas i byłam załamana. Spotkanie z bliską osobą postawiło mnie na nogi. Dodatkowo spędziłam fajnie czas i nie rozmyślałam tak o problemach. Jeśli spotykam się z dobrymi ludźmi mam naładowane baterie i jestem pełna energii, a także utwierdzam się w przekonaniu, że dam radę pokonać przeciwności.

  • Sport

Aktywność fizyczna raczej kojarzy się z korzyściami dla zdrowia fizycznego natomiast mniej ludzi myśli o tym, jak sport wpływa na samopoczucie, układ nerwowy i zdrowie psychiczne. Bez sportu jesteśmy bardziej zmęczeni, zestresowani, gorzej śpimy, gorzej się czujemy, mamy mniej sił. Regularny ruch zapobiega depresji, redukuje stres, poprawia nastrój, poprawia pamięć i koncentrację, a także produktywność. Chcesz być bardziej odporny na stres? Ruszaj się!

“Mózg jest ukształtowany do ruchu. Jeśli tego nie zrozumiemy, wiele stracimy.”

Michael Gazzaniga, profesor neurologii.

  • Ograniczenie światła niebieskiego

W dzisiejszych czasach wiele osób prowadzi siedzący tryb życia i spędza wiele godzin przed ekranem. Brak ruchu, niekorzystanie z naturalnego światła w ciągu dnia, siedzenie w betonie i ciągłe naświetlanie się niebieskim światłem wpływa fatalnie na nasze zdrowie psychiczne. My nie jesteśmy stworzeni to takiego trybu życia. To jest jakaś katastrofa dla naszego zdrowia.

  • Muzyka i taniec

Jak już jesteśmy przy aktywności fizycznej to muszę wspomnieć o tańcu. Kiedyś krępowałam się tańczyć w domu i czułam się dziwnie (nawet kiedy byłam sama). Jakoś z czasem się przełamałam i teraz tańczę regularnie :)) Taki taniec totalnie mnie relaksuje i odpręża. 20-30 minut tańca potrafi zmęczyć! No fantastyczna aktywność, polecam! Ja tańczę nawet podczas sprzątania czy gotowania 🙂

Świetnie redukuje stres także relaksacyjna muzyka. Wpisz sobie w wyszukiwarkę na youtube i znajdziesz sporo takiej muzyki. Puszczam sobie wieczorami, czasem przed samym snem.

  • Zatrzymanie się

A na koniec zostawiłam zatrzymanie się w swoim życiu. Masa obowiązków powoduje ogromny stres. Wiem, że czas szybko ucieka, a rzeczy do zrobienia jest dużo. Ze swojego doświadczenia wiem, że można z pewnych rzeczy zrezygnować, odpuścić i zwolnić. Wiem, że kiedy to zrobiłam poziom stresu się zmniejszył i czuję się o wiele lepiej.

  • Książki/filmy/artykuły

Teraz mamy tak łatwy dostęp do różnych wartościowych treści, że aż żal nie korzystać. Ja bardzo często na swoim instagramie polecam książki, które pomagają zadbać o zdrowie psychiczne. Warto czytać, warto poszerzać wiedzę i warto małymi krokami wprowadzać zmiany. Mi książki bardzo pomagają i każda przeczytana książka wnosi coś do mojego życia.

Zapraszam także na mój instagram :)))

Nie ma komentarzy

Napisz komentarz