Zdrowy styl życia

Najważniejsze objawy niedoboru witaminy D + w jaki sposób ją suplementować?

Czy wiecie, że niedobór witaminy D może dotyczyć nawet 90-95% ludzi żyjących w Polsce? To naprawdę bardzo dużo. Witamina D odgrywa niesamowicie ważną rolę w naszym organizmie. Ludzie nadal nie zdają sobie sprawy, że chorują i umierają z powodu braku witaminy D. Istnieją pewne objawy niedoboru witaminy D, dzięki którym możemy już zacząć podejrzewać, że być może mamy za niski poziom tej witaminy w organizmie.

Najważniejsze objawy niedoboru witaminy D

Jakie są podstawowe objawy niedoboru witaminy D? Jak rozpoznać, że mamy za niski poziom? Czy warto się badać? Jak często wykonywać badania oraz co zrobić jeśli poziom jest za niski? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdziesz poniżej. Zapraszam!

Słaba odporność – badania wykazały, że wysoki poziom witaminy D w organizmie pomaga zwalczać wszelkie infekcje, a także wzmacnia organizm przez wirusami i bakteriami. Witamina D reguluje ekspresję genów odpowiedzialnych za odpowiedź immunologiczną. Zatem witamina D jest skutecznym środkiem na przeziębienie, grypę, a także różne choroby przewlekłe.

Nowotwory – bardzo dużo ludzi, u których został zdiagnozowany nowotwór ma bardzo niski poziom witaminy D w organizmie. Gdyby ludzie dbali o prawidłowy poziom witaminy D to zachorowalność na nowotwory zmniejszyłaby się o ponad połowę (niektóre badania nawet podają, że do 77%!). Kilka rodzajów nowotworów zostało niepodważalnie połączonych właśnie z niedoborem witaminy D.

Astma – z przeprowadzonych badań wynika, że przyjmowanie witaminy D istotnie zmniejszyło ataki astmy oraz znacząco je obniżyło. Naukowcy z Wielkiej Brytanii przeprowadzili naprawdę sporo badań na temat związku między astmą, a witaminą D. Objawy astmy uległy zmniejszeniu nawet w przypadku oporności na sterydy oraz u osób z bardzo ciężkimi przypadkami astmy.

Depresja, smutek, przygnębienie – kobiety, u których poziom witaminy D jest niski są bardziej narażone na depresję. Witamina D bierze udział w produkcji serotoniny, a jej wysoki poziom w organizmie poprawia samopoczucie, nastrój i pomaga zapobiec depresji.

Osłabienie i senność – stałe uczucie zmęczenia, brak energii i siły, nadmierna senność w ciągu dnia bardzo często są objawem braku witaminy D (szczególnie w okresie jesienno-zimowym).

Choroby serca – w artykule opublikowanym w Molecular Nutrition & Food Research można przeczytać, że choroby układu krążenia są znacznie bardziej powszechne u osób z niedoborem witaminy D. Niektóre dzieci z ciężką niewydolnością serca również pozytywnie reagowały na dawki witaminy D.

Wysokie ciśnienie krwi – Witamina D ma ogromne znaczenie dla dobrej kondycji serca, ponieważ reguluje ciśnienie krwi. Obniżony poziom witaminy D może wpłynąć na podwyższone ciśnienie krwi.

Choroby dziąseł – w tym krwawienia, zaczerwienienia, podrażnienia, obrzęki i bóle dziąseł. Ponadto witamina D obniża ilość szkodliwych bakterii w jamie ustnej.

Cukrzyca – sporo badań wykazuje, że niski poziom witaminy D ma związek z zachorowaniem na cukrzycę. Inaczej, cukrzycy bardzo często towarzyszy niedobór witaminy D.

Inne objawy: uczucie bólu skóry i mięśni, bóle głowy, pocenie się skóry głowy, silne bóle miesiączkowe, ogólne zmęczenie, niespokojny sen, trudności z koncentracją, ból mostka nawet po lekkim uderzeniu.

Wymienione objawy niedoboru witaminy D oczywiście mogą być przyczyną innej choroby, ale warto na własną rękę wykonać badanie na poziom witaminy D (25 OH). Jednak jestem pewna, że w większości przypadków ten poziom będzie bardzo niski.

Co zrobić kiedy poziom witaminy D jest bardzo niski i jak suplementować witaminę D?

Co robić kiedy poziom witaminy D jest niski? Tak jak napisałam na początku musimy wiedzieć, jaki dokładnie mamy poziom witaminy D. Ta wiedza jest nam potrzebna do tego, żeby dobrać odpowiednią dawkę suplementu. Nie ma jednej, odpowiedniej dawki dla każdego. Każdy organizm inaczej będzie wchłaniał witaminę D, dlatego warto po około 2 miesiącach od rozpoczęcia suplementacji ponownie zbadać poziom metabolitu OH. Idealnym stężeniem witaminy D w surowicy krwi jest poziom powyżej 50ng/ml. Ale jeśli ten poziom wynosi więcej, np. 70 czy 80 ng/ml to nie ma powodów do obaw. Możemy po prostu nieco zmniejszyć dawkę witaminy D. A więc jak odpowiednio suplementować witaminę D?

  • przy poziomie mniejszym niż 10 ng/ml – dawka 15.000 j.m. /dobę
  • przy poziomie 10-20 ng/ml – dawka 12.500 j.m. /dobę
  • przy poziomie 20-30 ng/ml – dawka 10.000 j.m. /dobę
  • przy poziomie 30-40 ng/ml – dawka 7.500 j.m. / dobę
  • przy poziomie 41-50 ng/ml – dawka 5.000 j.m. /dobę

I tak jak już wspomniałam po ponad miesiącu znów zbadać się, zobaczyć jak ta witamina jest metabolizowana przez nasz organizm i dostosować dawkę. Jeśli suplementujemy większe dawki to szybko możemy uzyskać odpowiedni poziom witaminy i trzeba będzie zmniejszyć dawkę. Można też zgłosić się do dobrego specjalisty, który dostosuje dzienną dawkę. 

Pamiętajcie, żeby witaminę D3 przyjmować z witaminą K2 MK7. Dlaczego? Ponieważ wapń, który jest doskonale przyswojony dzięki witaminie D trafi tam gdzie ma trafić, czyli w kości i zęby. Ponadto witamina K2 wzmacnia kości i zęby, przeciwdziała nowotworom, dba o nasze serce, poprawia wchłanianie substancji odżywczych, a także zapewnia piękny wygląd naszej skóry. Jeśli przyjmujesz do ok. 8000 j.m na dobę wystarczy 100 µg witaminy K2 MK7. Powyżej 8000 j.m warto sięgać po większą dawką tj. 200 µg.

Jaką witaminę D i K2 przyjmować?

Pamiętajcie, żeby czytać składy witamin, bo producenci dodają do nich niefajne składniki i szkodliwe substancje pomocnicze. Warto także kupować witaminę D, która w składzie ma olej, ponieważ witamina D rozpuszcza się w tłuszczach. A więc jaką witaminę D i K2 przyjmować to już Twoja decyzja.

Więcej inspiracji i ciekawostek znajdziecie na moim instagramie:

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Wszystko za darmo i dla wszystkich 🙋‍♀️😊💪😁 Polecam! . Pamietajcie, że zmiana nastawienia i myślenia to proces. Warto dać sobie trochę czasu i nie poddawać się.

Post udostępniony przez Małgorzata Świech (@korzystamy_z_natury)

 

3 komentarze

  • Reply
    Paciaaaa
    1 września 2019 at 08:35

    Właśnie w zeszłym tygodniu robiłam badanie i wyszło mi 54, 4 letniej córce 40 . Wróciliśmy do naszego kraju zamieszkania i temperatura nie przekracza 20 stopni, jest mało słońca .. czy już zacząć suplementację i w jakiej dawce ? Czy córka też musi mieć K2 MK7?

    • Reply
      Gosia
      5 września 2019 at 12:51

      Każdy powinien przyjmować witaminę D z K2. Tak naprawdę cały rok powinniśmy się suplementować 🙂 A jeśli chodzi o dawki to wszystko jest we wpisie 🙂 Także mniej więcej może Pani zobaczyć 🙂

  • Reply
    Ula
    11 stycznia 2020 at 19:34

    Dodatkowo do każdego podania d3 i K2 naalezy dolaczyc pozostale rozpuszczalne w tłuszczach czyli A i E.Wiem tez ze cala te porcje /dawke dzienna/należy ,,wesprzeć lyzeczka jakiego tłuszczu-olek kokosowy, oliwa/

  • Napisz komentarz