Zdrowy styl życia

Najważniejsze objawy niedoboru witaminy D + w jaki sposób ją suplementować?

Czy wiecie, że niedobór witaminy D może dotyczyć nawet 90-95% ludzi żyjących w Polsce? To naprawdę bardzo dużo. Witamina D odgrywa niesamowicie ważną rolę w naszym organizmie. Ludzie nadal nie zdają sobie sprawy, że chorują i umierają z powodu braku witaminy D. Są pewne objawy niedoboru witaminy D, dzięki którym możemy już zacząć podejrzewać, że być może mamy za niski poziom tej witaminy w organizmie.

OBJAWY NIEDOBORU WITAMINY D

  • Słaba odporność – badania wykazały, że wysoki poziom witaminy D w organizmie pomaga zwalczać wszelkie infekcje, a także wzmacnia organizm przez wirusami i bakteriami. Witamina D reguluje ekspresję genów odpowiedzialnych za odpowiedź immunologiczną. Zatem witamina D jest skutecznym środkiem na przeziębienie, grypę, a także różne choroby przewlekłe.
  • Nowotwory – bardzo dużo ludzi, u których został zdiagnozowany nowotwór ma bardzo niski poziom witaminy D w organizmie. Gdyby ludzie dbali o prawidłowy poziom witaminy D to zachorowalność na nowotwory zmniejszyłaby się o ponad połowę (niektóre badania nawet podają, że do 77%!). Kilka rodzajów nowotworów zostało niepodważalnie połączonych właśnie z niedoborem witaminy D.
  • Astma – z przeprowadzonych badań wynika, że przyjmowanie witaminy D istotnie zmniejszyło ataki astmy oraz znacząco je obniżyło. Naukowcy z Wielkiej Brytanii przeprowadzili naprawdę sporo badań na temat związku między astmą, a witaminą D. Objawy astmy uległy zmniejszeniu nawet w przypadku oporności na sterydy oraz u osób z bardzo ciężkimi przypadkami astmy.
  • Depresja, smutek, przygnębienie – kobiety, u których poziom witaminy D jest niski są bardziej narażone na depresję. Witamina D bierze udział w produkcji serotoniny, a jej wysoki poziom w organizmie poprawia samopoczucie, nastrój i pomaga zapobiec depresji.
  • Osłabienie i senność – stałe uczucie zmęczenia, brak energii i siły, nadmierna senność w ciągu dnia bardzo często są objawem braku witaminy D (szczególnie w okresie jesienno-zimowym).
  • Choroby serca – w artykule opublikowanym w Molecular Nutrition & Food Research można przeczytać, że choroby układu krążenia są znacznie bardziej powszechne u osób z niedoborem witaminy D. Niektóre dzieci z ciężką niewydolnością serca również pozytywnie reagowały na dawki witaminy D.
  • Wysokie ciśnienie krwi – Witamina D ma ogromne znaczenie dla dobrej kondycji serca, ponieważ reguluje ciśnienie krwi. Obniżony poziom witaminy D może wpłynąć na podwyższone ciśnienie krwi.
  • Choroby dziąseł – w tym krwawienia, zaczerwienienia, podrażnienia, obrzęki i bóle dziąseł. Ponadto witamina D obniża ilość szkodliwych bakterii w jamie ustnej.
  • Cukrzyca – sporo badań wykazuje, że niski poziom witaminy D ma związek z zachorowaniem na cukrzycę. Inaczej, cukrzycy bardzo często towarzyszy niedobór witaminy D.
  • Inne objawy: uczucie bólu skóry i mięśni, bóle głowy, pocenie się skóry głowy, silne bóle miesiączkowe, ogólne zmęczenie, niespokojny sen, trudności z koncentracją, ból mostka nawet po lekkim uderzeniu.

Wymienione objawy niedoboru witaminy D oczywiście mogą być przyczyną innej choroby, ale warto na własną rękę wykonać badanie na poziom witaminy D (25 OH). Jednak jestem pewna, że w większości przypadków ten poziom będzie bardzo niski.

Co zrobić kiedy poziom witaminy D jest bardzo niski i jak suplementować witaminę D?

Tak jak napisałam na początku musimy wiedzieć, jaki mamy poziom witaminy D. Ta wiedza jest nam potrzebna do tego, żeby dobrać odpowiednią dawkę suplementu. Nie ma jednej, odpowiedniej dawki dla każdego. Każdy organizm inaczej będzie wchłaniał witaminę D, dlatego warto po około 2 miesiącach od rozpoczęcia suplementacji ponownie zbadać poziom metabolitu OH. Idealnym stężeniem witaminy D w surowicy krwi jest poziom powyżej 50ng/ml. Ale jeśli ten poziom wynosi więcej, np. 70 czy 80 ng/ml to nie ma powodów do obaw. Możemy po prostu nieco zmniejszyć dawkę witaminy D. A więc jak odpowiednio dawkować witaminę D?

  • przy poziomie mniejszym niż 10 ng/ml – dawka 15.000 j.m. /dobę
  • przy poziomie 10-20 ng/ml – dawka 12.500 j.m. /dobę
  • przy poziomie 20-30 ng/ml – dawka 10.000 j.m. /dobę
  • przy poziomie 30-40 ng/ml – dawka 7.500 j.m. / dobę
  • przy poziomie 41-50 ng/ml – dawka 5.000 j.m. /dobę

I tak jak już wspomniałam po ponad miesiącu znów zbadać się, zobaczyć jak ta witamina jest metabolizowana przez nasz organizm i dostosować dawkę.

Pamiętajcie, żeby witaminę D3 przyjmować z witaminą K2 MK7. Dlaczego? Ponieważ wapń, który jest doskonale przyswojony dzięki witaminie D trafi tam gdzie ma trafić, czyli w kości i zęby. Ponadto witamina K2 wzmacnia kości i zęby, przeciwdziała nowotworom, dba o nasze serce, poprawia wchłanianie substancji odżywczych, a także zapewnia piękny wygląd naszej skóry. Jeśli przyjmujesz do ok. 8000 j.m na dobę wystarczy 100 µg witaminy K2 MK7. Powyżej 8000 j.m warto sięgać po większą dawką tj. 200 µg.

Jaką witaminę D i K2 przyjmować?

Oczywiście najlepsza jest naturalna witamina D3 z lanoliny i K2 z NATTO. Ja kupuję witaminę D3 i K2 marki Visanto. Pamiętajcie jednak, żeby czytać składy tych witamin, bo producenci dodają do nich niefajne składniki. Warto także kupować witaminę D, która w składzie ma olej, ponieważ witamina D rozpuszcza się w tłuszczach.

Nie ma komentarzy

Napisz komentarz