Zdrowy styl życia

Kilka ciekawych badań na temat kurkuminy + co zrobić żeby dobrze się wchłaniała?

Jakiś czas temu opublikowałam na blogu 2 wpisy na temat wody z kurkumą i samej kurkumy. Wiecie, że te wpisy cieszą się ogromnym zainteresowaniem? W sumie to nie dziwię się, bo kurkuma jest przyprawą, która posiada liczne właściwości zdrowotne i to potwierdzone badaniami. W dzisiejszych czasach, kiedy jesteśmy tak narażeni na wszelkie choroby kurkuma naprawdę staje się nieocenioną rośliną. Dzisiejszy wpis to takie uzupełnienie wcześniejszych wpisów. Jest kilka kwestii, o których nie wspomniałam wcześniej, a warto o nich wiedzieć.

Kurkuma, a kurkumina

Kurkuma jest jedną z przypraw, która od dawna używana jest na Dalekim Wschodzie. Korzeń kurkumy wyglądem przypomina imbir. Ten intensywny żółty kolor to zasługa właśnie kurkuminy – aktywnego składnika kurkumy. Kurkumina jest związkiem bioaktywnym o silnym działaniu przeciwzapalnym i przeciwutleniającym. W krajach dalekiego wschodu od dawna używano kurkumę ze względu na jej właściwości antybakteryjne, przeciwgrzybicze, a także w leczeniu miejscowym trudno gojących się ran. W medycynie ajurwedyjskiej stosowano kurkumę np. do łagodzenia kaszlu, astmy, oczyszczania krwi, prawidłowego metabolizmu, a nawet na ukąszenia owadów. Tak naprawdę ludzie wykorzystywali kurkumę do leczenie wielu, wielu schorzeń.

Ciekawe wyniki badań na temat kurkuminy

Dokopałam się do bardzo ciekawych wyników badań na temat działania kurkuminy. Czytałam z ogromnym zaciekawieniem. Wybrałam do wpisu te najciekawsze. A więc co takiego potrafi kurkumina?

  • Kurkumina przyczynia się do samozniszczenia komórek rakowych, a także hamuje namnażanie się komórek rakowych. Kurkumina wyszukuje złośliwe komórki i niszczy je. Jednocześnie nie uszkadza zdrowych komórek i DNA (Badania opublikowane w 2011 roku przez naukowców z Uniwersytetu w Teksasie (Centrum Nowotworów MD Anderson)). „Aktywny składnik kurkumy to związek o nazwie kurkumina. Badania wykazały, że kurkumina zapobiega kilku postaciom raka, w tym raka sutka, płuc, żołądka, wątroby, okrężnicy – dzięki działaniom przeciwzapalnym i przeciwutleniającym. Zatrzymuje rozwój raka poprzez zakłócenie komunikacji pomiędzy chorymi komórkami.” (źródło: TheTruthAboutCancer.com)
  • Długotrwałe stany zapalne powodują różne choroby, w tym nowotwory. Kurkumina ma naprawdę silne działanie przeciwzapalne. W badaniach działanie kurkuminy porównywane jest nawet do kilku leków przeciwzapalnych farmaceutycznych. Z tą różnicą, że stosowanie kurkuminy nie wiąże się z żadnymi skutkami ubocznymi, tak jest jest to w przypadku leków
  • Kurkumina ma silne działanie przeciwutleniające. Neutralizuje wolne rodniki i zwiększa aktywność enzymów przeciutleniających naszego organizmu. Czyli mówiąc najprościej kurkumina uderza, niszczy i powstrzymuje działanie wolnych rodników, a także pobudza nasz organizm do uruchomienia mechanizmów przeciwutleniających.
  • Starsze osoby często mają problem z zapaleniem stawów. W badaniu, w którym wzięli udział pacjenci z reumatoidalnym zapaleniem stawów, kurkumina była bardziej skuteczna niż leki przeciwzapalne. Istnieją nawet badania, z których można dowiedzieć się, że kurkumina pomaga nawet osobom chorującym na artretyzm. Zauważono znaczne zmniejszenie dolegliwości i poprawę zdrowia.
  • Przeprowadzono randomizowane badanie kliniczne w celu sprawdzenia wpływu kurkuminy na zaburzenia psychiczne. W badaniu wzięło udział 60 pacjentów, ktorych podzielono losowo na 3 grupy. Pierwsza grupa zażywała lek Prozac, druga 1 gram kurkuminy (nie kurkumy!), a trzecia przyjmowała lek Prozac i kurkuminę. Po 6 tygodniach grupa przyjmująca kurkuminą miała podobne wyniki do grupy zażywającej lek. A grupa zażywająca lek i kurkuminę miała najlepsze wyniki.

Co zrobić żeby maksymalnie zwiększyć przyswajalność kurkuminy?

Pomimo tego, że kurkumina posiada fantastyczne właściwości prozdrowotne to kiepsko się wchłania. Jednak istnieje kilka sposobów, dzięki którym możemy zwiększyć zdolność organizmu do wchłaniania kurkumy i cieszyć się jeszcze bardziej jej znakomitym działaniem.

  • Pierwszym sposobem na zwiększenie biodostępności kurkuminy jest przyjmowanie jej razem z pieprzem – piperyną
  • Drugim sposobem jest przyjmowanie kurkuminy razem z dobrym tłuszczem, ponieważ kurkumina rozpuszcza się w tłuszczach

Kurkumina w suplemencie

Nie wiem czy wiecie, ale zawartość kurkuminy w kurkumie wynosi tylko kilka %. Co nie oznacza, że sięganie po kurkumę nie ma sensu. Kurkuma oprócz kurkuminy posiada inne aktywne związki, które również mają dobry wpływ na nasze zdrowie. Jednak jeśli chcecie w pełni skorzystać z właściwości kurkuminy dobrym sposobem będzie suplementacja.

Kurkumina, którą aktualnie przyjmuje produkuje firma YANGO. Jest to polski producent naturalnych suplementów diety. Dlaczego zdecydowałam się na ich produkt? Po pierwsze dlatego, że w kapsułkach znajduje się najwyższa dawka preparatu. Dodatkowo w kapsułkach znajduje się piperyna, dzięki której kurkumina ma szanse lepiej się wchłonąć. Produkt jest także wolny od GMO oraz jest odpowiedni dla wegetarian i wegan. Oczywiście kurkuminę przyjmuję razem z dobrymi tłuszczami. Jeśli jesteście zainteresowani produktem to odsyłam na stronę -> www.kurkumina95.pl

Jeśli chodzi o NIESAMOWITE właściwości kurkumy to na myśl przychodzi mi tylko pewne hinduskie przysłowie: Czego się nie rozumie, to się podziwia 🙂 Tak właśnie jest z kurkumą.

P.S. Jeśli macie ochotę dowiedzieć się jeszcze czegoś więcej na temat kurkuminy to polecam ciekawy artykuł: Lecznicza moc kurkuminy 🙂

Kilka ciekawych badań na temat kurkuminy + co zrobić żeby dobrze się wchłaniała?
Oceń ten artykuł

1 komentarz

  • Reply
    Boguś
    22 czerwca 2018 at 15:55

    Mój lekarz dietetyk tez mi już kilka razy powtarzał że kurkuma to samo dobro i żeby ją wprowadzać do diety, o kurkuminie jako suplemencie do tej pory jeszcze nie słyszałem

  • Napisz komentarz