Zdrowie Zdrowie psychiczne

Złe nawyki, które niszczą Twoje zdrowie i życie #1

Na blogu opublikowałam już trzy wpisy dotyczące zdrowych nawyków, które nie rujnują budżetu domowego. Ta seria jest bardzo chętnie czytana i ostatnio wpadł mi do głowy pomysł, żeby stworzyć nową serię dotyczącą złych nawyków, które warto porzucić. Zapisałam sobie w zeszycie sporo takich nawyków, a więc pewnie pojawi się kilka wpisów natomiast dziś zapraszam na pierwszą część 🙂

Złe nawyki, które warto porzucić

  • Nieumiejętność wybaczania sobie

Każdy z nas popełnia błędy, każdemu z nas nieraz zdarzyło się coś zawalić, może nie dać rady czegoś ogarnąć, podjąć złą decyzję … myślę, że jak to czytasz to potrafisz znaleźć w pamięci takie sytuacje. Sama przez to przechodziłam. Kompletnie nie potrafiłam docenić siebie i dostrzec jak dużo udało mi się osiągnąć. Nie potrafiłam wybaczyć sobie popełnionych błędów. Co ciekawe, ja z tych błędów wyciągnęłam wnioski i były one świetną lekcją dla mnie! Takie katowanie siebie i nieumiejętność zrozumienia oraz wybaczania wpływa fatalnie na zdrowie fizyczne i psychiczne.

To, co się dzieje w Twojej głowie oddziałuje także na Twoje ciało. Jakoś innym jest łatwiej wybaczyć, a sobie ciężko … pomyśl o tym i pamiętaj, że nie myli się ten, kto nic nie robi.

  • Praca, tylko praca i wszędzie praca; brak odpoczynku

Nawet jeśli uwielbiasz pracować i masz fajną pracę to Twój organizm potrzebuje zrobić sobie przerwę i odpocząć. Ostatnio przeglądałam ciekawe wyniki badań na temat pracoholizmu. Praca już powyżej 40 godzin tygodniowo wpływa negatywnie na zdrowie. Osoby, które dużo pracują mają nie tylko problemy z sercem, ale są narażone na wiele innych chorób. Zachowanie równowagi jest bardzo ważne. I pamiętaj, że odpoczynek to nie jest lenistwo. Czasem warto zrezygnować z gotowania czy sprzątania mieszkania, kiedy potrzebujesz po prostu odetchnąć. Jedzenie można zamówić, a mieszkanie posprzątać innego dnia. Warto wyluzować i pomyśleć o sobie.

  • Jedzenie byle jak, byle gdzie i byle co

Ja wiem, że wszyscy pędzimy i mamy mnóstwo obowiązków. Jednak są rzeczy, o które warto zadbać. Dzięki współpracy z moją dietetyczką nauczyłam się planować posiłki i robić listy zakupów. Dzięki temu nie marnuję jedzenia, szybciej robię zakupy i nie sięgam po byle co, kiedy jestem głodna. Kiedyś w ciągu dnia zachodziłam do sklepu i kupowałam jakąś bułę, drożdżówkę czy rogalika 😀 Teraz nie ma takiej opcji, nie chcę jeść takich rzeczy. Takie jedzenie nie posiada żadnych wartości odżywczych, dużo glutenu, węglowodanów i cukru. Oczywiście jeśli zjesz takie coś raz na ruski rok to jeszcze przejdzie, ale porównaj sobie zjedzenie pączka z np. sałatką, do której możesz dodać tyyyyle zdrowych produktów. Polecam wpis -> Zdrowa sałatka – co warto do niej dodawać?

Jeśli zadbasz o dietę będziesz mieć więcej siły, poziom energii w ciągu dnia nie będzie spadać, Twój mózg będzie lepiej pracować.

  • Jeżdżenie wszędzie autem, brak ruchu

My nie jesteśmy stworzeni do siedzącego trybu życia. O ludzie … Twoje ciało jest stworzone do ruchu! Wykorzystuj każdą okazję: sprzątanie, taniec w domu, rower, rolki, spacery, piechotą do pracy lub wysiądź kilka przystanków wcześniej, ćwiczenia na macie – wszystko się liczy! Siedzenie w pracy, potem w domu, brak ruchu, brak naturalnego światła TO JEST TRAGEDIA.

  • Siedzenie w betonie caaaaały dzień

Jak już mówimy o ruchu to nie sposób nie wspomnieć o tym, że warto spędzać dużo czasu na świeżym powietrzu, wśród naturalnego środowiska. Boże, jak to fantastycznie wpływa na nasz mózg! Korzystanie z naturalnego światła w ciągu dnia fantastycznie reguluje rytm dobowy i sen! Kontakt z naturą i korzystanie z naturalnego światła to powinna być podstawa.

  • Nie dbanie o sen i rytm dobowy; naświetlanie się niebieskim światłem

Jak już mowa o śnie … jakiś czas temu napisałam ciekawy artykuł na blogu odnośnie dobrego snu i tego, jak się odpowiednio do niego przygotowywać. Zaraz Ci podlinkuję, ale kiedyś usłyszałam na instagramie od pewnego bardzo dobrego dietetyka, że jeśli chorujesz to znaczy, że nie dbasz o swój sen/źle śpisz.

Sen to jest totalna podstawa! Tak naprawdę już całe popołudnie powinieneś się do niego przygotowywać i wyciszać. Kup okulary blokujące światło niebieskie lub chociaż zainstaluj sobie na telefonie i laptopie filtr, który wieczorem blokuje światło niebieskie (ekran robi się pomarańczowy). Korzystanie z urządzeń emitujących światło niebieskie wieczorem jest … zabójstwem dla Twojej nocnej regeneracji 🙁 Możesz zasnąć, ale co z tego? Skoro sen wtedy jest słabej jakości i nieregenerujący.

Wpis -> Jak wstać rano wypoczętym bez budzika?

  • Nałogowe oglądanie/słuchanie/czytanie wiadomości

Już jakiś czas temu wprowadziłam dietę niskoinformacyjną i jestem szczęśliwym człowiekiem. Media manipulują, straszą, przekazują nieprawdziwe informacje i siedzenie w tym źle wpływało na mnie. Jeśli coś ważnego stanie się na świecie, to na pewno się o tym dowiem, bo wszyscy ludzie będą trąbić o tym. Nie chcę się tym gównem karmić. Jeśli mam ochotę dowiedzieć się prawdy to korzystam z niezależnych mediów, z różnych źródeł i samodzielnie myślę. Znam techniki manipulacyjne stosowane w tradycyjnych mediach i nie nabieram się na to. Chciałabym tu użyć mocniejszych słów, ale się powstrzymam. Po prostu polecam odciąć się od tego.

Pamiętaj, że to co słuchasz, oglądasz, czytasz ma ogromny wpływ na Ciebie, Twoje życie i zdrowie, a także Twoje decyzje!

<3

Nie ma komentarzy

Napisz komentarz