Lifestyle Zdrowie psychiczne

Zdrowe nawyki, które nie rujnują mojego budżetu domowego #3

O zdrowych nawykach pisałam na blogu już jakiś czas temu. Powstały dwa wpisy, które później podlinkuję. Pomyślałam sobie, że czas stworzyć trzecią część, ponieważ udało mi się wprowadzić nowe nawyki w 2020 roku. Takie wpisy są chętnie czytane, a więc zapraszam na kolejną porcję zdrowych nawyków, które na pewno nie zrujnują Twojego budżetu.

Zdrowe nawyki, które udało mi się wprowadzić w 2020 roku

Czas dla siebie i więcej odpoczynku

Poprzedni rok był zdecydowanie przełomowy. Zainwestowałam w psychoterapię, czytałam dużo książek o zdrowiu psychicznym i w końcu znalazłam czas dla siebie. Poszłam do dietetyka, zrobiłam dokładne badania, zmieniłam dietę, zaczęłam więcej gotować. Starałam się także wsłuchać w siebie i zauważać swoje potrzeby. Wiem, że masz pewnie dużo obowiązków, dużo spraw na głowie, ale warto każdego dnia znaleźć chwilę dla siebie.

Zawsze wszystko było ważniejsze ode mnie. Postanowiłam to zmienić w 2020 roku i wprowadzić zdrowy egoizm. To nie jest stracony czas, ponieważ ładuję baterie i mam później więcej energii, siły i lepsze samopoczucie. Czy Ty też masz problem z odpoczywaniem? Zawsze jest coś do zrobienia i wiele osób myśli, że odpoczywanie to lenistwo. Nic bardziej mylnego. Nie możemy cały czas pracować na pełnych obrotach, nasz organizm i mózg potrzebują odpoczynku. To tak jak jest ze snem, niektórzy twierdzą, że szkoda czasu na sen. Jednak kiedy się wysypiasz jesteś bardziej produktywny, nie wspominając już o tym, że potrzebujesz takiej regeneracji i lepiej się czujesz w ciągu dnia.

Troska o siebie i akceptacja siebie

Może to brzmi banalnie, ale nie tylko zdrowa dieta ma znaczenie w życiu. Wiesz, że brak takiej akceptacji siebie, nietroszczenie się o siebie, wieczne niezadowolenie ze swojego wyglądu, brak zrozumienia, brak wybaczenia sobie za popełnione błędy, zatruwanie siebie negatywnymi myślami ma ogromny wpływ na Twoje zdrowie? Zdecydowałam się pisać na blogu o zdrowiu psychicznym, bo mam wrażenie, że tak mało osób zwraca na to uwagę. Sama widzę po sobie jak zmieniło się moje życie, kiedy zaczęłam zmieniać sposób myślenia i dbać o zdrowie psychiczne. Spróbuj spojrzeć na siebie łaskawszym okiem 🙂

Stawianie granic

Miałam ogromny problem ze stawianiem granic innym osobom. Przejmowałam się bardziej innymi osobami niż sobą. Sprawy innych były ważniejsze od moich. Zauważyłam też, że ludzie mnie wykorzystują i przekraczają moje granice. Postanowiłam powiedzieć stop! Teraz staram się chronić swoje granice i dbam o swoje sprawy. Zrozumiałam, że ja także potrzebuję czasu dla siebie, a moje sprawy nie są mniej ważne. Pomagam innym osobom i inni są dla mnie ważni, ale zrozumiałam, że najpierw muszę zadbać o swoje granice. No i naprawdę nie muszę dawać się wykorzystywać.

Ćwiczenia w domu

Kupiłam matę i ćwiczę w domu. Nie lubię morderczych treningów, a więc odpalam youtube i wybieram zazwyczaj ćwiczenia na kręgosłup lub jakieś relaksacyjne. Takie ćwiczenia mnie nie męczą, ale następnego dnia czuję, że ćwiczyłam. Kiedy zaczęłam tak ćwiczyć zobaczyłam, jak bardzo moje ciało jest spięte i cały stres gromadzi się szczególnie w górnym odcinku kręgosłupa.

Wyciszanie się przed snem i dbanie o rytm dobowy

Dopiero, kiedy zaczęłam dbać o swój rytm dobowy zobaczyłam, jaki wpływ na moje samopoczucie ma sen. Zauważyłam, że kiedy odpowiednio przygotowuję się do snu, lepiej się wysypiam i szybciej zasypiam. Pod wieczór staram się wyłączać swój mózg i nie rozmyślać (to trudne, ale możliwe :D), czytam książki, wykonuję ćwiczenia relaksacyjne, robię sobie małe domowe SPA. Staram się kłaść koło 22.30 do łóżka, a rano sama wstaję wypoczęta bez budzika.

Wszystkie moje nawyki są związane ze zdrowiem psychicznym. Widać, że w poprzednim roku zachodziły ogromne zmiany w mojej głowie 🙂

Poprzednie wpisy:

Zdrowe nawyki żywieniowe, które nie rujnują mojego budżetu domowego

Zdrowe nawyki, której nie rujnują mojego budżetu domowego – aktualizacja #3

 

2 komentarze

  • Reply
    Emilia
    3 lutego 2021 at 11:42

    Ja też postanowiłam sobie w tym roku, że zrobię w końcu coś dla siebie. Zdecydowałam się na jogę i nie żałuję. Staram się co drugi dzień poświęcić 30 minut na to i mój mąż wie, że to jest czas tylko dla mnie. A w tym czasie on może realizować swoje zainteresowania i każde z nas jest zadowolone. Chciałabym zacząć też medytować, podobno to jest bardzo dobra metoda na relaks.
    Przeczytałam Twojego ebooka i postanowiłam sobie też że zacznę chodzić spać wcześniej ale na razie nie najlepiej mi to wychodzi i zasypianiem czasem jest problem.

    • Reply
      Gosia - Korzystamy z natury
      3 lutego 2021 at 12:24

      Super!!!! 🙂 A jeśli chodzi o sen to mi też na początku nie wychodziło, a więc warto dać sobie trochę czasu 🙂

    Napisz komentarz