Zdrowy styl życia

Ile posiłków dziennie jeść? Jak prawidłowo spożywać posiłek?

Nie tylko odpowiednie odżywianie ma wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Ogromne znaczenie ma również to, w jaki sposób radzisz sobie ze stresem i czy dbasz o zdrowie psychiczne. Jednak istnieje jeszcze kilka zdrowych nawyków, które warto wprowadzić do swojego życia. Zwracasz uwagę na to, w jaki sposób spożywasz posiłki? Ile posiłków dziennie jesz? Czy jesz o regularnych porach w ciągu dnia? Jaką pozycję przyjmujesz? Czy jesz w pośpiechu? O której jesz ostatni posiłek? Może warto się temu przyjrzeć?

Ile posiłków dziennie jeść?

Kiedyś jadłam często i mało. Jednak jak się później okazało źle to wpłynęło na moje zdrowie. Ile posiłków dziennie powinno się spożywać i dlaczego jest to tak ważne?

Regularność, 3-4 posiłki dziennie i nie podjadanie

Częste podjadanie w ciągu dnia nie służy naszemu zdrowiu. Ten post między posiłkami jest dość istotny. Nieregularne spożywanie posiłków + podjadanie między posiłkami powoduje problemy z gospodarką insulinowo-cukrową, np. insulinooporność. A to dalej może prowadzić do cukrzycy. To tylko jeden przykład, bo można nabawić się wielu chorób przez nieregularne spożywanie posiłków i ciągłe podjadanie. Nasz organizm też potrzebuje odpocząć w ciągu dnia, a nie non stop trawić i trawić. Warto spożywać 3-4 treściwe posiłki, a w międzyczasie tylko się nawadniać.

Odpowiednie nawodnienie

Między posiłkami warto popijać dobrej jakości wodę (wysokozmineralizowaną) i napary ziołowe. Jeśli odczuwasz głód lub masz ochotę coś przekąsić sięgnij po szklankę wody lub herbatkę ziołową. To jest właśnie idealny czas na popijanie takiego napoju.

Dwa wpisy, które mogą Was zainteresować:

Jak pić więcej wody?

Jakie zioła warto pić?

Ostatni posiłek 3h przed snem

Nasza nocna regeneracja ma ogromny wpływ m.in. na odporność. Kiedy jemy dość późno kolację nie dajemy szansy naszemu organizmowi na regenerację i uruchomienie potencjału naprawczego. Post nocny to złoto! Najlepiej spożywać kolację koło 18-19 i kłaść się spać oczywiście dość wcześnie zgodnie z naszym zegarem biologicznym. Właściwie to powinno się jeść kolację ok. 3h przed snem. Jeśli chodzisz spać późno np. o 12 w nocy to raczej ta zasada Cię nie obowiązuje, bo musiałbyś zjeść kolację o 22. To jest jednak stanowczo za późno. Dlatego napisałam 18-19, bo jest to idealna pora dla osób, które kładą się spać tak jak ja ok. 22.

Wpis uzupełniający temat:

3 sposoby, dzięki którym wstaję rano wypoczęta bez budzika

Bez pośpiechu/dokładne gryzienie/odpowiednia pozycja

Spokojne spożywanie posiłków, bez pośpiechu i bardzo dokładne przeżuwanie. Kiedy myślimy i patrzymy na potrawę nasz organizm przygotowuje się na przyjęcie pokarmu, a więc proces trawienia zaczyna się w głowie. Warto przyjąć odpowiednią pozycję czyli siedzimy przy stole wyprostowani. Posiłek to nie wyścigi, a więc powoli i dokładnie gryziemy. Dzięki temu jedzenie jest prawidłowo przetwarzane w naszym układzie pokarmowym.

Żucie gumy między posiłkami i picie płynów podczas spożywania posiłków przyczynia się do zaburzeń trawienia.

Te 4 nawyki, o których napisałam są naprawdę istotne. Co z tego, że będziesz sięgać po zdrową eko żywność jeśli w ciągu dnia cały czas coś podjadasz albo jesz późno kolację, a posiłek zjadasz w pośpiechu i nie nawadniasz się? Pomyśl o tym 🙂

2 komentarze

  • Reply
    Nopalin
    24 kwietnia 2020 at 12:17

    ja obecnie od 3 dni jestem na dietce 😀 niestety kwarantanna za mocno mi weszla w boczki i już przesadziłam 😀 póki co się trzymam założeń w związku z jedzeniem tylko nie wiem jak z ćwiczeniami bo to tego się jeszcze nie zmusiłam 😀 ale jestem na dobrej drodze 😀

  • Reply
    Klaudia Jaroszewska
    30 kwietnia 2020 at 14:17

    Wszystko fajnie, jak się ma “normalną pracę”. Ja pracuję na zmiany i nie wyobrażam sobie nie zjeść kolacji po powrocie z pracy o 23, gdy idę spać godzinę później. A jedzenie o 18, gdy chodzi się spać o północy to zły wybór. Na nockach też jestem zmuszona do jedzenia o 2 w nocy, o 6 czy też o 7 rano chwilę przed snem 🙂

  • Napisz komentarz