Zdrowy styl życia

8 bardzo ważnych i ciekawych faktów na temat witaminy D

Witamina D odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Jednak nadal krąży wokół niej wiele mitów. O odpowiedni poziom witaminy D powinien zadbać każdy. Jeśli chcesz być zdrowy zaprzyjaźnij się z witaminką D! Ludzie nadal nie zdają sobie sprawy z tego, że chorują i umierają z powodu braku witaminy D.

8 faktów na temat witaminy D

Odpowiednia dawka witaminy D powinna być dostosowywana do wyników badań – pora roku może nie mieć znaczenia

Wiele osób odstawa witaminę D, kiedy zaczyna świecić słońce. A wiecie ile czasu codziennie musielibyście spędzać na słońcu, żeby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę D? Minimum 15 min pomiędzy godziną 10, a 15 z odsłoniętym ciałem bez kremu ochronnego. To jest niemożliwe. W tym czasie większość osób siedzi w pracy. Nie każdy też ma taką możliwość, żeby wyjść na 15-25 min na słońce, odkryć ciało i wrócić do domu. Dlatego ja zawsze zachęcam do regularnego badania stężenia metabolitu 25(OH). Być może latem trzeba będzie zmniejszyć dawkę, ale niestety nie można polegać w 100% na słońcu. Znam osoby, które pomimo wygrzewania się na słońcu nadal miały niedobory tej witaminy. Dlatego odpowiednią dawkę powinniśmy dostosowywać w momencie, kiedy w ręku trzymamy wynik badania i wiemy jaki mamy aktualnie poziom we krwi.

Istnieje zależność między witaminą D, a kondycją naszych jelit

Niski poziom witaminy D niesie ze sobą wiele konsekwencji, i nie mam na myśli tylko naszej odporności. Jeśli mamy niedobór tej witaminy to odbudowa odporności i poprawa mikrobioty jelitowej jest po prostu niemożliwa. A więc jeśli chcecie zadbać o swoją florę bakteryjną w jelitach sięgajcie po witaminę D.

Poziom witaminy D ma wpływ na Twój sen

Wysoki poziom witaminy D jest konieczny do wytwarzania odpowiedniego poziomu melatoniny. Melatonina to taki wspaniały hormon, który odpowiada za to, że podczas snu Twój organizm na maxa się regeneruje, a Ty wypoczywasz. Dodatkowo jest silnym antyoksydantem wpływającym na Twój układ odpornościowy. Dlatego odpowiedni poziom witaminy D ma wpływ na potencjał naprawczy Twojego organizmu podczas snu.

Inne fakty na temat witaminy D:

  • kobiety, które przed zajściem w ciążę mają niedobory witaminy D są bardziej narażone na poronienia w 1 trymestrze ciąży
  • dodatkowo niski poziom witaminy D w ciąży ma związek z wyższym ryzykiem porodu przedwczesnego i niską maską urodzeniową
  • odpowiedni poziom witaminy D warunkuje efektywne reagowanie naszego układu odpornościowego na szkodliwe zanieczyszczenia środowiska, a w tym smog (!)
  • witaminę D dobrze jest spożywać rano do śniadania, ponieważ późne przyjmowanie może powodować kłopoty z zasypianiem
  • witamina D bierze udział w produkcji serotoniny, a jej wysoki poziom w organizmie poprawia samopoczucie, nastrój i pomaga zapobiec depresji.

O objawach niedoboru witaminy D i suplementacji przeczytacie w oddzielnym wpisie -> Najważniejsze objawy niedoboru witaminy D + w jaki sposób ją suplementować?

Sporo osób ma ogromne niedobory witaminy D. To jest dramat! Badanie kosztuje kilkadziesiąt zł, a dobrą witaminę D także można kupić w niskiej cenie. To nie kosztuje majątek. Wydaje mi się, że to tylko kwestia chęci. A jednak tej motywacji i chęci do zadbania o własne zdrowie tak bardzo brakuje.

1 komentarz

  • Reply
    Klaudia Jaroszewska - Koci Punkt Widzenia
    5 kwietnia 2020 at 13:39

    Ciekawy i przydatny artykuł. Nie wiedziałam, że witamina D wpływa na jakość snu 🙂

  • Napisz komentarz