Zdrowy styl życia

Dlaczego zdrowe odżywianie wcale nie musi być drogie?

Bardzo często spotykam się z opiniami, że zdrowe odżywianie jest drogie i nie każdy może sobie na nie pozwolić. Nic bardziej mylnego! Dlatego postanowiłam napisać kilka słów o tym, w jaki sposób zadbać o swoje zdrowie nie wydając przy tym fortuny. Uważam, że można jeść zdrowo i tanio i absolutnie każdy przy odrobinie chęci może prowadzić zdrowy styl życia.


Ogranicz cukier 

Pierwszym ważnym krokiem jest po prostu odstawienie cukru. Pisałam wielokrotnie na blogu o tym, że cukier to straszne zło i fatalnie wpływa na nasze zdrowie. Obniża odporność i blokuje nasz system immunologiczny. Organizm po spożyciu cukru staje się po prostu bezbronny. Dodatkowo cukier ‚okrada’ organizm z minerałów, a skoro osłabia działanie układu odpornościowego to i jest przyczyną wielu chorób. Pamiętaj, że cukier trzcinowy wcale nie jest zdrowszy od białego. Jest to ta sama sacharoza w czystej postaci. Ja jakiś czas temu zamieniłam cukier na miód. Dodaję go do ciast i słodzę nim herbaty. Wiem, że jest trochę droższy jednak jeden słoik miodu starcza mi na długo.

Zrezygnuj ze słodyczy

Zamiast wydawać pieniądze na niezdrowe przekąski i słodycze inwestuj w coś zdrowego. Doskonałym rozwiązaniem będzie jabłko, mandarynka, banan czy pokrojone marchewki. Owoce nie są drogie i na pewno nie zrujnują Waszego portfela 🙂 W owocach tez znajduje się cukier, jednak jest on w formie nieprzetworzonej i posiada błonnik. Oznacza to, że nasz organizm powoli go sobie przyswaja i stopniowo uwalnia energię. W słodyczach znajdziemy niestety tłuszcze trans, które są bardzo niezdrowe i absolutnie nasz organizm ich nie potrzebuje. Pisałam o tym w  poście -> Dlaczego tłuszcze trans są tak niebezpieczne dla zdrowia?

Sięgaj po naszą polską super żywność

Wcale nie musisz sięgać po jagody goji lub nasiona chia. Mamy nasze polskie superfoods, które swoim działaniem niesamowicie zaskakują i posiadają niezwykłe właściwości odżywcze. Dodatkowo są naprawdę tanie. Do polskich superfoods możemy zaliczyć czosnek, kiszonki, siemię lniane, olej lniany i miód. Siemię i olej lniany zawierają mnóstwo kwasów tłuszczowych omega-3, które doskonale działają na cały nasz organizm. Więcej informacji na temat ich działania znajdziesz tu-> Polskie superfoods – produkty, które warto wprowadzić do swojej diety.

Wybieraj zdrowe pieczywo

Pieczywo i tak codziennie kupujesz więc warto sięgać po takie, które jest zdrowe. Czytaj etykiety i kupuj pieczywo bez żadnego chemicznego składnika. Im ciemniejszy chleb tym zdrowszy, ponieważ oznacza to, że ma więcej mąki z pełnego przemiału. Oprócz tego śmiało wybieraj chleb ze zdrowymi dodatkami, np. wszelkiego typu ziarna i nasiona oraz otręby, śliwki, rodzynki czy miód.

Pij domowe soki warzywno-owocowe

Jeśli masz trochę więcej czasu możesz przygotowywać sobie domowe soki, które są bombą witaminową. Warto wiedzieć jakie soki pić żeby przynosiły one korzyści zdrowotne dla naszego organizmu. Pamiętaj żeby nie pić soków z samych owoców. Pozbawiasz ich wtedy wszelkich składników odżywczych i błonnika, który nie dość, że jest zdrowy to jeszcze odpowiada za to, że cukier zawarty w owocach wchłania się powoli i stopniowo. Organizm wtedy ma szansę na prawidłowe wykorzystanie tych cukrów. Kiedy pijemy sok z samych owoców drastycznie zwiększa się poziom cukru we krwi. Podstawą soku powinny być warzywa + jakiś owoc, który będzie słodzikiem, np. marchew, burak i jabłko lub pomarańcza.

Sięgaj po tanie produkty, które mają korzystny wpływ na zdrowie

Do takich produktów zalicza się m.in. kasza jaglana i gryczana, ryby, kiszonki, jaja wiejskie i ciecierzyca. Wymienione produkty mają bardzo dużo witamin i minerałów, a przy tym są naprawdę niedrogie.

Kupuj sezonowe owoce

Latem sięgaj po truskawki, borówki, maliny, jagody i wszystkie te owoce, które w tym sezonie nie są drogie. Dobrym pomysłem będzie zamrożenie sobie kilku pudełeczek truskawek czy borówek. Ja tak zawsze robię i później dodaję do koktajli lub zimą mogę zjeść przepyszne kluski z truskawkami. Zimą zaś kupuj pomarańcze, mandarynki czy grejpfruty.

Dbaj o to, żeby jeść regularnie

Wiem, że w dzisiejszych czasach jest to trudne, ale warto zaplanować sobie tak dzień, żeby nie zapominać o regularnych posiłkach. Najlepiej jest spożywać około 5 posiłków w ciągu dnia. Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem. Zapewnia nam energię i siłę oraz pobudza ciało i umysł. Pomaga skoncentrować się w ciągu dnia. Regularne jedzenie doda Ci energii przez cały dzień, uchroni Cie przed gwałtownymi spadkami cukru we krwi, a tym samym przed zmęczeniem i osłabieniem, kiepskim nastrojem oraz brakiem koncentracji.


Opisane przeze mnie sposoby na zdrowe odżywianie absolutnie nie rujnują budżetu. Zamiast wydawać pieniądze na słodycze możemy kupić sobie np. paczkę orzechów nerkowca czy daktyli. Dlatego właśnie kompletnie nie przekonuje mnie to, gdy ktoś mówi, że nie ma pieniędzy na zdrowe produkty zjadając kolejnego batonika 😉

7 thoughts on “Dlaczego zdrowe odżywianie wcale nie musi być drogie?

  1. O, to prawda. Świetna puenta – niestety, czasem ciężko nam zrezygnować z niezdrowych rzeczy i szukamy sobie usprawiedliwienia. A jaki może być lepsze niż „nie stać mnie” na zdrową żywność?

  2. 9 miesiecy temu pod nadzorem dietetyczki zrezygnowalam z alkoholu, kawy, miesa, slodyczy i glutenu. Pozegnalam sie z 20 zbednymi kilogramami i odzyskalam mnostwo energii. Kazdego tygodnia duzo podrozuje zorganizowanie sie z zakupami i gotowaniem prostych rzeczy jest wyzwaniem, ale daje rade. Jadam proste rzeczy i wcale nie wydaje wiecej pieniedzy niz przedtem. Tak wiec popieram to co napisalas na calej linii.

  3. super post, a z tym cukrem w sumie się nie spodziewałam, straszne jest to ile rzeczy zostało wypromowane jako zdrowsze a nie ma to realnego przełożenia na rzeczywistość :<

  4. Bardzo podobają mi się Twoje posty i będę tu zaglądać częściej po motywacje!!!! Chociaż prawdę mówiąc tak bardzo ciężko jest zrezygnować ze słodyczy 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *