Zdrowy styl życia

Wspaniałe działanie kwasów omega-3

O właściwościach prozdrowotnych kwasów omega-3 dowiedziałam się stosunkowo niedawno. Działanie kwasów omega-3 jest niezwykłe. Cały czas zastanawiam się dlaczego tak późno odkryłam to „naturalne cudo”, które potrafi naprawdę wiele zdziałać. 


UKŁAD KRWIONOŚNY

  • kwasy omega-3 wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia, a także zmniejszają ryzyko występowania chorób układu sercowo-naczyniowego, badania wykazały, że regularne dostarczanie organizmowi kwasów omega-3 zmniejsza ryzyko zawałów serca aż o 42%
  • doskonałe wpływają na funkcjonowanie i pracę serca
  • zapobiegają nadmiernej krzepliwości krwi, powstawaniu zakrzepów i zatorów, poprawiają krążenie krwi dlatego są doskonałe dla osób chorych na żylaki
  • obniżają poziom „złego” cholesterolu oraz podwyższają ten „dobry”
  • stabilizują ciśnienie krwi
  • pełnią cenną rolę u osób z cukrzycą
  • ostatnie wyniki badań wykazały, że zmniejszają śmiertelność u osób z sepsą lub wstrząsem

UKŁAD NERWOWY

  • kwasy omega-3 w ogromnym stopniu odpowiadają za sprawność myślenia, zapamiętywania, rozumienia, poprawiają koncentrację, a także wpływają na kreatywność
  • są niezbędne do funkcjonowania centralnego systemu nerwowego oraz ochraniają go
  • łagodzą choroby neurologiczne
  • zwiększają poziom serotoniny, która poprawia nasze samopoczucie
  • zapobiegają depresji oraz zmniejszają wahania nastroju
  • utrzymują w dobrej formie umysł ludzi starszych
  • zmieszają ryzyko zachorowania na Alzheimera, zapobiegają demencji, a także wspomagają leczenie m.in. schizofrenii, dysleksji, dystrakcji, autyzmu, depresji, u osób z padaczką poprawiają stan zdrowia
  • dieta bogata w kwasy omega-3 u kobiet w ciąży pozytywnie wpływa na kształtowanie się i rozwój mózgu oraz układu nerwowego dziecka, w późniejszym czasie doskonale wpływa to na jego intelekt, twórczość i kreatywność

UKŁAD POKARMOWY

  • odpowiadają za prawidłową przemianę materii, poprawiają metabolizm i zapobiegają odkładaniu się tkanki tłuszczowej
  • działają rozkurczowo i przeciwzapalnie dlatego łagodzą stany zapalne jelit
  • pomagają podczas stanów zapalnych przewodu pokarmowego
  • pomagają i zapobiegają przy chorobie wrzodowej żołądka czy dwunastnicy
  • zapobiegają powstawaniu kamieni żółciowych, a także rozpuszczają istniejące
  • pomagają przy zaparciach
  • dieta bogata w kwasy omega-3 zapobiega chorobom takim jak: cukrzyca, nowotwór trzustki i jelita grubego

UKŁAD SZKIELETOWY

  • wzmacniają kości, ułatwiają wchłanianie wapnia
  • chronią przed zapaleniem stawów oraz zmniejszają przewlekłe stany zapalne
  • są pomocne przy chorobach reumatycznych, ponieważ łagodzą bóle oraz sztywność
  • są doskonałe przy profilaktyce i leczeniu osteoporozy

UKŁAD ODPORNOŚCIOWY

  • znakomicie wzmacniają odporność i zapewniają prawidłową pracę systemu immunologicznego
  • są pomocne przy alergiach, AZS
  • zapobiegają i leczą nowotwory

UKŁAD ODDECHOWY

  • minimalizują dolegliwości przy chorobach oddechowych: astma, alergia wziewna
  • zapobiegają zachorowaniu na zapalenie płuc i nowotwór
  • mają bardzo dobry wpływ na czynność płuc i sportowców
  • redukują stany zapalne górnych dróg oddechowych

UKŁAD MOCZOWO-PŁCIOWY

  • pomagają w profilaktyce raka prostaty oraz raka piersi i macicy
  • pozytywnie wpływają na cykl miesiączkowy, łagodzą bóle menstruacyjne oraz objawy menopauzy
  • zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób psychicznych u dziecka w łonie matki, a także zapobiegają przedwczesnemu porodowi
  • minimalizują ryzyko wystąpienia depresji poporodowej
  • przeciwdziałają bezpłodności, która wywołana jest zespołem policystycznych jajników

WZROK

  • są ogromnie potrzebne w procesie rozwoju oka, ich niedobór prowadzi do wad wzroku
  • pomagają przy zespole suchego oka
  • ochraniają komórki nerwowe i nie dopuszczają do zwyrodnienia plamki żółtej

WŁOSY, SKÓRA I PAZNOKCIE

  • wygładzają zmarszczki, poprawiają stan skóry oraz ujędrniają ją
  • są nieocenione przy AZS, łuszczycy i trądziku
  • leczą owrzodzenia, odleżyny, a także przyspieszają leczenie oparzeń
  • regenerują naskórek i skórę właściwą
  • przyspieszają wzrost włosów oraz zapobiegają ich wypadaniu
  • wzmacniają paznokcie

Nasza dieta bogata jest w kwasy omega-6, które również są bardzo potrzebne organizmowi. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nadmiar tych kwasów i nieprawidłowa proporcja między omega-3, a omega-6 powoduje stany zapalne w organizmie, choroby, nawet nowotwory. Dr Budwig niemiecka chemik i aptekarka, fizyk, autorka książek o diecie żywieniowej stworzyła dietę opartą na dostarczaniu organizmowi kwasów omega-3. Przez lata WYLECZYŁA w ten sposób osoby chore na raka. Metoda ta ma 90% skuteczności, nawet w przypadku zaawansowanych nowotworów.

Prawidłowa proporcja kwasów

Omega-3 1:3 Omega-6

Jednak bardzo często wynosi ona w naszym organizmie

Omega-3 1:20 Omega-6.

Jak widać nasza dieta jest bardzo uboga w kwasy omega-3. Nasz organizm nie może sam ich wytworzyć dlatego musimy dostarczać je spożywając produkty bogate w kwasy omega-3:

  • ryby: łosoś, tuńczyk, makrela, śledź, sardynki, sardele, pstrąg,
  • siemię lniane: najlepiej zmielić go do 15 min przed zjedzeniem, ponieważ omega-3 bardzo szybko się ulatnia, ja mielę i dodaje do jogurtu naturalnego lub musli,
  • olej lniany: musi być tłoczony na zimno, nierafinowany z krótkim terminem ważności – do 3 miesięcy, butelka musi być ciemna i przechowywana w lodówce
  • olej rzepakowy
  • nasiona chia
  • awokado
  • orzechy

Wzbogacenie swojej diety w kwasy omega-3 przyniesie Ci wiele korzyści. Warto!


Siemię lniane i olej lniany – co robić żeby nie traciły cennych kwasów omega-3?

2 thoughts on “Wspaniałe działanie kwasów omega-3

  1. Jak to dobrze, że uwielbiam tuńczyka i łososia:). Chia również często gości w mojej diecie, więc nie pozostaje mi nic innego jak zaprosić do niej siemię lniane 😀

  2. Niezależnie od niekorzystnej proporcji kwasów omega-3 i omega-6 we współczesnej diecie warto zwrócić uwagę na kwas gamma-linolenowy (GLA), który chociaż jest kwasem omega-6 ma działanie przeciwzapalne. Najbogatszym źródłem GLA w przyrodzie jest olej z ogórecznika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *