Zdrowy styl życia

Kolor warzyw i owoców ma znaczenie oraz wskazuje na ich właściwości prozdrowotne

Kolor warzyw i owoców ma znaczenie i wskazuje na ich właściwości prozdrowotne. Wyróżnić można pięć grup kolorystycznych: białe, żółte i pomarańczowe, czerwone, zielone, niebieskie i fioletowe. Istnieje jedna, prosta zasada, która mówi o tym, że im ciemniejsza barwa tym owoc lub warzywo jest zdrowsze. Dziś możesz sprawdzić które warzywa i owoce będą dla Ciebie najlepsze.

BIAŁE OWOCE I WARZYWA

Owoce i warzywa z tej grupy kolorystycznej wzmacniają odporność, mają właściwości przeciwzapalne, antybakteryjnie i antywirusowe. Działają jak naturalny antybiotyk podczas przeziębienia lub grypy. Holenderscy naukowcy z Uniwersytetu Wageningen wykazali, że osoby, które jedzą dużo roślin o barwie jasnej są mniej narażone na udar mózgu (aż o 52%!). Dodatkowo obniżają cholesterol we krwi i regulują ciśnienie krwi. Do tej grupy zaliczamy m.in. czosnek, cebulę i por.

ŻÓŁTE I POMARAŃCZOWE OWOCE I WARZYWA

Rośliny te zawierają beta-karoten, który zamienia się w organizmie na witaminę A. Beta-karoten chroni naszą skórę przed starzeniem, zapewnia jej zdrowy wygląd oraz chroni skórę przed promieniowaniem słonecznym. Ta grupa również wzmacnia odporność i obniża ciśnienie, a także poprawia wzrok. Owoce cytrusowe zawierają dużo witaminy C, która zwiększa przyswajanie żelaza z produktów roślinnych. Do tej grupy zaliczamy m.in. cytryny, pomarańcze, brzoskwinie, kukurydzę, dynię czy marchewkę.

CZERWONE WARZYWA I OWOCE

Zawierają składnik o nazwie likopen, który jest silnym antyoksydantem i chroni przed nowotworami, problemami z ciśnieniem i sercem. Rośliny o tym zabarwieniu zwalczają wolne rodniki i zapobiegają starzeniu się komórek, a także zwierają dużo witaminy C, B6, K oraz błonnik, potas i kwas foliowy. Wykazują również działanie przeciwzapalne. 

ZIELONE WARZYWA I OWOCE

Chlorofil zawarty w tych roślinach oczyszcza organizm, dobrze wpływa na układ trawienny i pracę wątroby. Rośliny te zapobiegają depresji i działają jak naturalny detoks. Poprawiają wzrok, wzmacniają odporność organizmu, zwalczają wirusy oraz stymulują pracę mózgu. Dodatkowo zielone liściaste warzywa zawierają luteinę, która przeciwdziała chorobom siatkówki oka. Do tej grupy zaliczamy m.in. rukolę, szpinak, sałatę, brokuł, rzeżuchę, ogórek czy cukinię.

NIEBIESKIE I FIOLETOWE WARZYWA I OWOCE

Doskonale stymulują pracę układu nerwowego, pokarmowego i układu krążenia. Śliwki, ciemne winogrona, czarna porzeczka i bakłażan dobrze wpływają na pracę mózgu, uspokajają i dodają energii. Dodatkowo mają właściwości antyutleniające i przeciwzapalne. Antyoksydanty zawarte w tych roślinach chronią przed nowotworami, poprawiają wzrok i kondycję skóry.

Nie ma komentarzy

Napisz komentarz