Rak jelita grubego – jak się przed nim uchronić? Kilka skutecznych wskazówek

W ostatnim czasie można zaobserwować wzrost liczby zachorowań na raka jelita grubego. Rak jelita grubego walczy o uzyskanie jednego z pierwszych miejsc na liście nowotworów złośliwych i zabójców ludzi żyjących w krajach rozwiniętych. Ilość osób chorujących w Polsce na raka jelita grubego również stale wzrasta. Dynamika wzrostu zachorowań jest w Polsce jedną z najwyższych w Europie! W grupie ryzyka znajdują się osoby po 50 roku życia oraz osoby, u których w rodzinie został zdiagnozowany rak jelita grubego, a także osoby cierpiące na przewlekłą zapalną chorobę jelita. Uważam, że lepiej skupić się na profilaktyce i zapobieganiu chorobom niż na późniejszym leczeniu. Nie od dziś wiadomo jak ogromne znaczenie ma styl życia, który wybieramy. Proces rozwoju raka jelita grubego trwa około 10 lat. Dlatego zanim dojdzie do rozwoju raka postawmy na zapobieganie czyli likwidację czynników mających znaczący wpływ na proces rozwoju raka. Już młodzi ludzie powinni stosować się do zasad zdrowego stylu życia na co dzień.


Rak jelita grubego –

jak się przed nim uchronić?

  1. Utrzymywanie odpowiedniej wagi ciała ma ogromne znaczenie, ponieważ osoby z nadwagą lub otyłością są 2-3 krotnie bardziej narażone.
  2. Dieta bogata w błonnik zapobiega zaparciom i pomaga regularnie się wypróżniać. Skróceniu ulega czas kontaktu błony śluzowej jelita z substancjami rakotwórczymi, które znajdują się w kale. Zaleca się żeby codziennie spożywać co najmniej 30g błonnika. Najwięcej błonnika znajduje się w produktach zbożowych, warzywach i owocach. Najlepsze źródła błonnika: kasza gryczana, kasza jęczmienna, ryż brązowy, pieczywo żytnie, mieszane z dodatkiem ziaren oraz pieczywo pszenne z mąki graham, płatki pszenne i żytnie, otręby, sezam, fasola biała, groch, chrzan, suszone owoce, migdały czy wiórki kokosowe.
  3. Ogromne znaczenie ma wprowadzenie do diety dużej ilości warzyw i owoców, które są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, witamin oraz antyoksydantów. Warzywa i owoce posiadają wysoką zawartość przeciwutleniaczy, które chronią komórki przed działaniem wolnych rodników. Wolne rodniki są to cząsteczki powstające w organizmie. Kiedy wchodzą w interakcje ze składnikami ustroju mogą stać się przyczyną właśnie rozwoju tkani nowotworowej.
  4. Warto ograniczyć picie alkoholu oraz całkowicie zrezygnować z palenia papierosów oraz wdychania dymu papierosowego czyli tzw. biernego palenia. Dym tytoniowy zawiera ogrom substancji trujących i ma niszczący wpływ na nasz organizm. Spożywanie więcej niż 4 drinki tygodniowo zwiększa ryzyko zachorowania na raka jelita.
  5. Wskazane jest też przygotowywanie potraw gotowanych na wodzie lub na parze zamiast smażenia czy pieczenia na ruszcie.
  6. Warto ograniczyć do minimum spożywanie wyrobów wysoce przetworzonych, wędzonych, konserwowanych chemicznie oraz polepszaczy smaku i wszelkich konserwantów.
  7. Dużą rolę w profilaktyce raka jelita grubego odgrywa wapń, który przeciwdziała nadmiernemu namnażaniu się komórek nabłonka jelita. Wapń znajdziemy w jogurcie naturalnym, serze białym i żółtym, migdałach, orzechach laskowych, szpinaku czy natce pietruszki.
  8. Dieta powinna być bogata w zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3, a uboga w tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Dobrym źródłem kwasów omega-3 jest siemię lniane, olej lniany, awokado, orzechy czy ryby. Absolutnie trzeba unikać tłuszczów trans, które w ogromnym stopniu przyczyniają się do rozwoju choroby nowotworowej. Tłuszcze trans znaleźć możemy na etykietach produktów pod nazwami: tłuszcze utwardzone, tłuszcze częściowo utwardzone lub tłuszcze częściowo uwodornione. Znajdziemy je w słodyczach, chipsach, pączkach, frytkach i innych fast-foodach, w żywności przetworzonej, margarynach, masłach czy majonezie.
  9. Zamiast mięsa warto sięgać po ryby. Zaleca się ograniczenie przetworzonego mięsa do minimum, tzn. wszelkie wędliny, kiełbasy, parówki, a także warto kosztem czerwonego mięsa żywić się częściej rybami.
  10. Trzeba zadbać o codzienne nawodnienie organizmu pijąc wodę. Jeśli chodzi o herbatę i kawę to lepiej je ograniczać. Zamiast tego warto sięgać po zielone herbaty, które posiadają dużo flawonoidów zwalczających komórki nowotworowe.
  11. Wykazano, że już 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej znacznie zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory.
  12. Naturalne probiotyki również mają znaczenie. Rola korzystnych bakterii flory bakteryjnej jelit odgrywa dużą rolę w zatrzymaniu rozwoju raka jelita. Do listy naturalnych probiotyków zalicza się: kapusta kiszona, ogórki kiszone, jogurt naturalny, kefir, prawdziwy kwas chlebowy, naturalnie fermentowany ocet jabłkowy.

Wydaje mi się, że nie są to jakieś skomplikowane czynności. Myślę, że większość z nich należy po prostu do zdrowych nawyków, które warto wprowadzić w życie. Kluczem jest zdrowa i zbilansowana dieta.


Dlaczego tłuszcze trans są tak niebezpieczne dla zdrowia?

Jakie czynniki sprzyjają rozwojowi nowotworu w naszym organizmie?

Siemię lniane i olej lniany – co robić żeby nie traciły cennych kwasów omega-3?


Bądź na bieżąco:

2 komentarze

  • Angie 28 kwietnia 2017 at 19:00

    To przerażające, że nowotwory są teraz tak powszechne… A wystarczy wdrożyć tylko kilka zdrowych nawyków! To wcale nie trudne. Bardzo dobrze, że istnieją takie osoby jak ty, które edukuja i motywują do zmian! 🙂

    Reply
  • Aganieszkaloc 5 września 2017 at 11:53

    Ja polecam olejki CBD , maja dowiedzione właściwości w blokowaniu oraz rozprzestrzenianiu się komórek rakowych, pomaga przejść łatwiej chemioterapię działa przeciwwymiotnie zwiększa apetyt … mojej znajomej bardzo pomógł ekstrakt 6 % kupiła go w Konopnej Farmacji Poznań mają też sprzedaż internetową poszukacie ich wpisując w gogle konopna farmacja Poznań

    Reply

Leave a Comment