Niebezpieczne składniki w napojach gazowanych, które szkodzą zdrowiu + przepis na zdrowy napój owocowy

Zapewne wszyscy wiedzą, że napoje gazowane nie są zdrowe i niebezpieczne składniki dodawane do nich powodują liczne skutki uboczne oraz fatalnie wpływają na nasz organizm. Jednak przychody ze sprzedaży napojów bezalkoholowych z roku na rok wzrastają. Do napojów bezalkoholowych zaliczamy napoje gazowane, soki i nektary, wodę czy napoje energetyzujące. Co ciekawe w roku 2015 aż 40% sprzedaży wszystkich napojów bezalkoholowych stanowiły napoje gazowane, a woda tylko 23%. A jeszcze jak jest jakaś fajna promocja na coca-colę czy pepsi to napoje znikają z półek jak ciepłe bułeczki. Niebezpieczne składniki w napojach gazowanych powinny skuteczne odstraszać ludzi od popijania tego typu napojów. Jednak tak nie jest, ponieważ wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie konsekwencje dla ich zdrowia ma częste sięganie po napoje gazowane.


PO PIERWSZE CUKIER

Do kolorowych napojów cukier dodawany jest na potęgę. Ile znajduje się łyżeczek cukru w szklance i butelce takiego napoju?

Jak widzicie więcej cukru znajduje się w owocowych/kolorowych napojach gazowanych. Jednak w obu przypadkach zawartość cukru jest naprawdę wysoka. Jeśli mamy okres letni, gdzie upały dokuczają niemiłosiernie, wiele osób sięga po coś gazowanego i orzeźwiającego. Wyobraźmy sobie, że taka osoba wypija w przeciągu kilku godzin 2l napoju gazowanego. Dostarcza swojemu organizmowi prawie 50 łyżeczek cukru! O zgrozo! Napoje gazowane nie gaszą pragnienia, wręcz przeciwnie, jeszcze go wzmagają. A poziom cukru we krwi wzrasta w tempie natychmiastowym.

DLACZEGO WARTO ZNACZĄCO OGRANICZYĆ SPOŻYWANIE CUKRU?

Jest mnóstwo powodów, dla których warto zrezygnować z cukru. Nie sposób ich wszystkich opisać, jednak warto wspomnieć o najważniejszych. Nadmiar cukru powoduje depresję, senność, zawroty głowy, zmęczenie, a także negatywnie wpływa na funkcjonowanie mózgu. Cukier powoduje kłopoty z pamięcią i koncentracją oraz sprawia, że nasz mózg szybciej się starzeje. Ponadto cukier karmi komórki nowotworowe, osłabia działanie układu odpornościowego, okrada organizm z minerałów, witamin i źle wpływa na wzrok. Nie muszę chyba wspominać o tym, że cukier i napoje gazowane powodują próchnicę i osłabiają zęby? Cukier prowadzi do wielu chorób i jest nie tylko zbędny w naszej codziennej diecie, ale również bardzo szkodzi.

SZTUCZNE SŁODZIKI 

Do napojów gazowanych dodawane są również sztuczne słodziki takie jak aspartam (E951). Dlaczego jest on szkodliwy? Aspartam jest 160-200 razy słodszy od cukru, a dodatkowo wzmacnia smak produktów. Aspartam powoduje w organizmie człowieka rożne reakcje, np. obniżenie nastroju, depresje, bóle głowy czy frustracje. Ponadto niezależne badania wykazały, że może on wywoływać szereg chorób i schorzeń. Do najgroźniejszych należą nowotwory mózgu.

KWAS FOSFOROWY

Jest on używany jako regulator kwasowości i konserwant. Nadaje orzeźwiający smak. Kwas fosforowy wypłukuje z organizmu wapń, magnez i cynk. Wapń jest budulcem naszych zębów i kości. Jest niezbędny do zachowania zdrowych zębów. Mała zawartość wapnia w organizmie sprzyja osteoporozie oraz niszczy szkliwo i powoduje choroby dziąseł i przyzębia.

INNE SKUTKI PICIA NAPOJÓW GAZOWANYCH

  • wzrost nadpobudliwości u dzieci i ADHD
  • zwiększone ryzyko chorób nowotworowych
  • udowodniono, że picie napojów słodzonych powoduje cukrzycę
  • częste picie napojów gazowanych zwiększa ryzyko udaru mózgu aż o 83%
  • picie słodkich napojów powoduje otyłość
  • już dwie puszki tego napoju tygodniowo podwaja ryzyko zachorowania na raka trzustki
  • picie napojów uszkadza wątrobę, jej praca jest zaburzona
  • już dwie puszki słodkiego napoju tygodniowo powoduje wzrost agresji u młodych osób
  • kobiety, które są w ciąży i sięgają po takie napoje są narażone na poronienia i przedwczesny poród, a chemikalia znajdujące się w napojach źle wpływają na rozwijające się dziecko

Te same sztuczne barwniki i sztuczne aromaty znajdziemy w chemii gospodarczej, np. w płynie do mycia naczyń, płynach do podłóg czy … kostce toaletowej. W niektórych państwach te barwniki i aromaty zostały zakazane i nie można ich dodawać do produktów spożywczych.

PRZEPIS NA DOMOWY NAPÓJ OWOCOWY

Mam dla Was jeszcze prosty przepis na domową oranżadę/domowy napój owocowy. Do szklanki wlewamy 1/4 zagotowanej, ciepłej wody. Rozpuszczamy w niej łyżeczkę prawdziwego miodu. Dodajemy do niej sok z połówki pomarańczy i dolewamy wodę. Jeśli mamy ochotę na oranżadę to dolewamy wodę gazowaną. Oczywiście nie musi to być pomarańcza – możemy dodać limonkę, cytrynę czy grejpfruta 🙂


Na koniec dodam, że 2l napoju gazowanego zawiera aż 840 kcal. Kolorowe napoje zawierają również różne barwniki i dwutlenek węgla, który podrażnia śluzówkę żołądka. Benzoesan sodu uznawany jest za szkodliwy środek konserwujący. Gdy połączy się z witaminą C tworzy benzen – substancję rakotwórczą, a w składzie takich napojów znajduje się kwas askorbinowy, czyli witamina C. Naprawdę dziwię się, że ludzie piją taką chemię.

No Comments

Leave a Comment