Zdrowy styl życia

Niebezpieczne składniki w napojach gazowanych, które szkodzą zdrowiu + przepis na zdrowy napój owocowy

Zapewne wszyscy wiedzą, że napoje gazowane nie są zdrowe i niebezpieczne składniki dodawane do nich powodują liczne skutki uboczne oraz fatalnie wpływają na nasz organizm. Jednak przychody ze sprzedaży napojów bezalkoholowych z roku na rok wzrastają. Do napojów bezalkoholowych zaliczamy napoje gazowane, soki i nektary, wodę czy napoje energetyzujące. Co ciekawe w roku 2015 aż 40% sprzedaży wszystkich napojów bezalkoholowych stanowiły napoje gazowane, a woda tylko 23%. A jeszcze jak jest jakaś fajna promocja na coca-colę czy pepsi to napoje znikają z półek jak ciepłe bułeczki. Niebezpieczne składniki w napojach gazowanych powinny skuteczne odstraszać ludzi od popijania tego typu napojów. Jednak tak nie jest, ponieważ wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie konsekwencje dla ich zdrowia ma częste sięganie po napoje gazowane.


PO PIERWSZE CUKIER

Do kolorowych napojów cukier dodawany jest na potęgę. Ile znajduje się łyżeczek cukru w szklance i butelce takiego napoju?

Jak widzicie więcej cukru znajduje się w owocowych/kolorowych napojach gazowanych. Jednak w obu przypadkach zawartość cukru jest naprawdę wysoka. Jeśli mamy okres letni, gdzie upały dokuczają niemiłosiernie, wiele osób sięga po coś gazowanego i orzeźwiającego. Wyobraźmy sobie, że taka osoba wypija w przeciągu kilku godzin 2l napoju gazowanego. Dostarcza swojemu organizmowi prawie 50 łyżeczek cukru! O zgrozo! Napoje gazowane nie gaszą pragnienia, wręcz przeciwnie, jeszcze go wzmagają. A poziom cukru we krwi wzrasta w tempie natychmiastowym.

DLACZEGO WARTO ZNACZĄCO OGRANICZYĆ SPOŻYWANIE CUKRU?

Jest mnóstwo powodów, dla których warto zrezygnować z cukru. Nie sposób ich wszystkich opisać, jednak warto wspomnieć o najważniejszych. Nadmiar cukru powoduje depresję, senność, zawroty głowy, zmęczenie, a także negatywnie wpływa na funkcjonowanie mózgu. Cukier powoduje kłopoty z pamięcią i koncentracją oraz sprawia, że nasz mózg szybciej się starzeje. Ponadto cukier karmi komórki nowotworowe, osłabia działanie układu odpornościowego, okrada organizm z minerałów, witamin i źle wpływa na wzrok. Nie muszę chyba wspominać o tym, że cukier i napoje gazowane powodują próchnicę i osłabiają zęby? Cukier prowadzi do wielu chorób i jest nie tylko zbędny w naszej codziennej diecie, ale również bardzo szkodzi.

SZTUCZNE SŁODZIKI 

Do napojów gazowanych dodawane są również sztuczne słodziki takie jak aspartam (E951). Dlaczego jest on szkodliwy? Aspartam jest 160-200 razy słodszy od cukru, a dodatkowo wzmacnia smak produktów. Aspartam powoduje w organizmie człowieka rożne reakcje, np. obniżenie nastroju, depresje, bóle głowy czy frustracje. Ponadto niezależne badania wykazały, że może on wywoływać szereg chorób i schorzeń. Do najgroźniejszych należą nowotwory mózgu.

KWAS FOSFOROWY

Jest on używany jako regulator kwasowości i konserwant. Nadaje orzeźwiający smak. Kwas fosforowy wypłukuje z organizmu wapń, magnez i cynk. Wapń jest budulcem naszych zębów i kości. Jest niezbędny do zachowania zdrowych zębów. Mała zawartość wapnia w organizmie sprzyja osteoporozie oraz niszczy szkliwo i powoduje choroby dziąseł i przyzębia.

INNE SKUTKI PICIA NAPOJÓW GAZOWANYCH

  • wzrost nadpobudliwości u dzieci i ADHD
  • zwiększone ryzyko chorób nowotworowych
  • udowodniono, że picie napojów słodzonych powoduje cukrzycę
  • częste picie napojów gazowanych zwiększa ryzyko udaru mózgu aż o 83%
  • picie słodkich napojów powoduje otyłość
  • już dwie puszki tego napoju tygodniowo podwaja ryzyko zachorowania na raka trzustki
  • picie napojów uszkadza wątrobę, jej praca jest zaburzona
  • już dwie puszki słodkiego napoju tygodniowo powoduje wzrost agresji u młodych osób
  • kobiety, które są w ciąży i sięgają po takie napoje są narażone na poronienia i przedwczesny poród, a chemikalia znajdujące się w napojach źle wpływają na rozwijające się dziecko

Te same sztuczne barwniki i sztuczne aromaty znajdziemy w chemii gospodarczej, np. w płynie do mycia naczyń, płynach do podłóg czy … kostce toaletowej. W niektórych państwach te barwniki i aromaty zostały zakazane i nie można ich dodawać do produktów spożywczych.

PRZEPIS NA DOMOWY NAPÓJ OWOCOWY

Mam dla Was jeszcze prosty przepis na domową oranżadę/domowy napój owocowy. Do szklanki wlewamy 1/4 zagotowanej, ciepłej wody. Rozpuszczamy w niej łyżeczkę prawdziwego miodu. Dodajemy do niej sok z połówki pomarańczy i dolewamy wodę. Jeśli mamy ochotę na oranżadę to dolewamy wodę gazowaną. Oczywiście nie musi to być pomarańcza – możemy dodać limonkę, cytrynę czy grejpfruta 🙂


Na koniec dodam, że 2l napoju gazowanego zawiera aż 840 kcal. Kolorowe napoje zawierają również różne barwniki i dwutlenek węgla, który podrażnia śluzówkę żołądka. Benzoesan sodu uznawany jest za szkodliwy środek konserwujący. Gdy połączy się z witaminą C tworzy benzen – substancję rakotwórczą, a w składzie takich napojów znajduje się kwas askorbinowy, czyli witamina C. Naprawdę dziwię się, że ludzie piją taką chemię.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *