Zdrowy styl życia

Jakie owoce i warzywa warto włączyć do diety?

Dieta bogata w warzywa i owoce

Owoce i warzywa zawierają wiele cennych składników odżywczych i odgrywają ważną rolę w naszej diecie. Zawierają mnóstwo przeciwutleniaczy, które chronią organizm przez chorobami, niszczą wolne rodniki oraz zapobiegają starzeniu się organizmu.

Ogólne zasady prawidłowego żywienia są powszechnie znane, jednak myślę, że wiele osób ma problem z wprowadzeniem do swojej codziennej diety odpowiedniej ilości warzyw i owoców. Zgodnie z zaleceniami powinniśmy spożywać minimum 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Ważne jest także dbanie o różnorodność i sięganie po różne produkty. W okresie letnim jadłabym codziennie borówki, które uwielbiam. Jednak wiem, że muszę sięgać także po inne owoce 🙂

Zgodnie z zaleceniami jedna porcja powinna wynosić około 100g. Jednak w naszej codziennej diecie powinno się znaleźć więcej warzyw niż owoców (warzywa powinny stanowić około 75-70%, a owoce 30%).

Dlaczego warzywa i owoce są zdrowe?

Warzywa i owoce zawierają mnóstwo witamin i minerałów oraz dostarczają składników odżywczych niezbędnych dla zdrowia.  Częste spożywanie warzyw i owoców zapewnia mnóstwo korzyści zdrowotnych. Nie tylko poprawia się nasz wygląd, ale mamy dodatkową ochronę przed różnymi chorobami, także nowotworami. Dodatkowo warzywa i owoce zawierają sporo błonnika, który działa jak szczoteczka, która czyści nasze jelita i zapobiega nowotworowi raka jelita grubego. Błonnik ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszych jelit.

Jakie jeść warzywa i owoce żeby schudnąć?

Pewnie wiele osób zadaje sobie pytanie co najlepiej jeść na diecie? Istnieją warzywa wspomagające odchudzanie, a owoce w diecie odchudzającej są jak najbardziej wskazane. Jedną z pierwszych zmian na jaką decydują się osoby na diecie odchudzającej jest wprowadzenie większej ilości warzyw i owoców.

Po owoce najlepiej sięgać w pierwszej połowie dnia, a także po treningu. Jednak warto unikać jedzenia owoców na noc. Zawarte w nich cukry nie zostaną dobrze strawione, a dodatkowo zaostrzą nam apetyt.

Jakie warzywa włączyć do diety?

  • Kalafior
  • Brokuły i brukselki
  • Fasolka szparagowa
  • Marchew – surowa marchew wspomaga metabolizm, zaś gotowana ma wyższy indeks glikemiczny
  • Papryka – skarbnica wielu witamin i doskonałe źrodło witaminy C
  • Cukinia – ma bardzo mało kalorii i poprawia trawienie
  • Buraki i botwinka
  • Pomidory – składają się głównie z wody, zawierają mało kalorii i mają szerokie zastosowanie w zdrowej diecie
  • Rukola – ma działanie oczyszczające i odtruwające

Jakie owoce włączyć do diety?

Jakie owoce jeść na diecie? Owoce z małą zawartością cukru, a więc owoce wspomagające odchudzanie:

  • czarna porzeczka, agrest,
  • jeżyny, poziomki, borówki, maliny, jagody, truskawki,
  • czereśnie, wiśnie, śliwki, morele,
  • brzoskwinie, nektarynki,
  • jabłka, gruszki,
  • kiwi,
  • cytrusy,
  • arbuzy.

Wymienione powyżej owoce posiadają mniej cukru niż inne, są to owoce z wysoką zawartością błonnika i mniej kaloryczne, jednocześnie dając uczucie sytości.

Jak jeść więcej warzyw?

Dobrym pomysłem na jedzenie większej ilości warzyw są zupy warzywne, pasty kanapkowe, wszelkie smoothie, sałatki i surówki, pieczone warzywa, a także jedzenie warzyw jako przekąskę. Dodatkowo poranne owsianki świetnie smakują ze świeżymi owocami, a warzywa możemy także przemycać podczas przygotowywania obiadów.

Najzdrowsze warzywa i owoce

Istnieje pewna grupa warzyw i owoców, które posiadają szczególne właściwości zdrowotne. Niektóre z nich to prawdziwe nasze polskie superfoods. Po jakie warzywa i owoce warto sięgać często?

  • Marchew – wzmacnia odporność i korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego. Warto jeść marchewkę, ponieważ oczyszcza, wzmacnia i regeneruje nasz organizm.
  • Buraki – wzmacniają odporność i opóźniają procesy starzenia się organizmu. Należą do warzyw, które skutecznie zwalczają raka oraz leczą anemię i dodają sił. Buraki są również zasadotwórcze, ponieważ przywracają równowagę po potrawach zakwaszających organizm. Dodatkowo zawierają barwnik – betaninę, która ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe.
  • Cebula – zawiera siarkę i wiele innych składników, które niszczą komórki nowotworowe. Badania potwierdziły, że spożywanie cebuli (szczególnie świeżej) zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. Dodatkowo cebula jest naturalnym antybiotykiem.
  • Zielone liście – szpinak, jarmuż, rukola, roszponka, natka pietruszki, liście buraka czy pokrzywa. Zielone liście zawierają chlorofil, który nadaje skórze piękny, oliwkowy odcień. Chlorofil chroni organizm przed nowotworami, blokuje przekształcanie się zdrowych komórek w chore, wspomaga leczenie anemii, przeciwdziała zakwaszeniu organizmu, oczyszcza jelita i wątrobę, poprawia wzrok, reguluje cykl miesiączkowy, dodaje energii i wzmacnia odporność. Dodatkowo zielone liście opóźniają procesy starzenia się organizmu, wzmacniają układ odpornościowy, łagodzą skutki stresu i świetnie wzmacniają wzrok. Dobrym sposobem na jedzenie zielonych liści są koktajle.
  • Brokuł – zawiera sulforafan (antyoksydant), który wykazuje bardzo silne działanie przeciwnowotworowe. Brokuł i jego kiełki dostarczają mnóstwo przeciwutleniaczy i pobudzają organizm do obrony. Ponadto kiełki zawierają mnóstwo witamin i minerałów, a także wzmacniają układ odpornościowy i nerwowy.

Dodatkowo: jeżyny, maliny, granaty, awokado, gruszki i jabłka oraz jaqody i borówki.

Jeżyny i awokado to bogactwo zdrowych kwasów tłuszczowych, gruszki doskonałe wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego, a jagody i borówki wzmacniają wzrok. To tak w wielkim skrócie, bo ciężko jest opisać w jednym poście wszystkie cudowne właściwości tych warzyw i owoców.

Ciekawa jestem jakie są Wasze ulubione warzywa i owoce oraz po jakie produkty najczęściej sięgacie? 🙂

2 komentarze

  • Reply
    Bolle
    29 sierpnia 2018 at 12:57

    Przy prowadzeniu zdrowego trybu życia podstawą jest zróżnicowana i zbilansowana dieta, stąd celnie opisane są przykłady z przyrządzaniem zup warzywnych czy past na kanapki. Jednak warto pamiętać aby nie „przedawkować” witamin, organizm potrzebuje też błonnik płynącego z mięsa, właściwości nabiału a także zdrowego tłuszczu (m.in we wspomnianym awokado)

  • Reply
    Daria
    4 września 2018 at 08:53

    Bardzo dobry poradnik dietetyczny, przy zdrowym trybie życia warzywa i owoce są niezbędne i muszą być włączone do diety, ja szczególnie uwielbiam koktajle z zielonych liści, które są swoistą bombą kaloryczną 🙂

  • Napisz komentarz