Zdrowy styl życia

Flora bakteryjna jelit, a odporność. W jaki sposób o nią zadbać?

Jakiś czas temu moja mama zaczęła opowiadać mi o tym, jak ogromne znaczenie dla mojego zdrowia ma flora bakteryjna jelit. Słuchałam, słuchałam i nie dowierzałam. Niestety nie wszyscy wiedzą, że tak naprawdę nasze zdrowie zaczyna się w jelitach. Dzisiaj kilka słów o tym, jak flora bakteryjna jelit wpływa na zdrowie każdego człowieka. 

Istnieje związek między odpowiednim funkcjonowaniem układu pokarmowego, a odpornością. Co ciekawe, jelita nazywane są „drugim mózgiem”.

flora-bakteryjna-jelit

Układ pokarmowy każdego człowieka zamieszkują mikroorganizmy, które stanowią od 1,5 kg do 2 kg masy ciała. Te mikroorganizmy określane są mianem flory jelitowej i bez nich nie jesteśmy w stanie funkcjonować. Jelita, które pełnią odpowiednio swoją funkcję powinny umożliwić wchłanianie się przez nabłonek składników odżywczych i nie dopuszczać do przedostawania się wirusów, bakterii itd. Niestety zła dieta, niezdrowy styl życia, kuracja antybiotykowa, zanieczyszczone środowisko, stres, używki niszczą florę jelitową i prowadzą do mnożenia się chorobotwórczych bakterii. Dlatego tak ważne jest dostarczanie naszemu układowi pokarmowemu probiotyków. Te kultury bakteryjne przywracają równowagę mikroflory jelitowej i całego przewodu pokarmowego. ‚Przyczepiają się’ do śluzówki i chronią ją przed atakiem bakterii chorobotwórczych, a także działają na nie hamująco i zabójczo. Aż 70% naszej odporności znajduje się w jelitach. Stanowią one barierę ochronną i zawierają 70% wszystkich komórek odpornościowych. Komórki te rozpoznają bez problemu wrogie antygeny.

CO WPŁYWA KORZYSTNIE NA JELITA:

  • odpowiednie nawodnienie organizmu – częste picie wody
  • świeże owoce i warzywa
  • spożywanie posiłków regularnie oraz jedzenie bez pośpiechu
  • odpoczynek, skuteczne radzenie sobie ze stresem, 7-8h snu na dobę
  • wyeliminowanie alergenów
  • dieta bogata w kwasy omega-3, a także produkty, które mają działanie przeciwzapalne: witaminy i minerały, antyoksydanty
  • NATURALNE PROBIOTYKI -> kapusta kiszona, ogórki kiszone, jogurt naturalny, kefir, prawdziwy kwas chlebowy, naturalnie fermentowany ocet jabłkowy
  • DOBREJ JAKOŚCI SUPLEMENTY, KTÓRE ZAWIERAJĄ PROBIOTYKI

CO WPŁYWA NIEKORZYSTNIE NA JELITA:

  • ‚śmieciowe jedzenie’, żywność przetworzona, nadmierna ilość kwasów omega-6 i tłuszczów trans
  • cukier, kawa, czarna herbata, używki
  • alergie
  • niedobór minerałów i witamin spowodowany złą dietą
  • różne leki np. antybiotyki, tabletki antykoncepcyjne, chemioterapia, paracetamol, ibuprofen
  • stres, brak odpowiedniej ilości snu i odpoczynku

W ostatnim czasie prowadzone są intensywne badania na temat wpływu mikroflory bakteryjnej jelit na zdrowie człowieka. Jest to szybko rozwijająca się dziedzina nauki. Badania, które przeprowadzono do tej pory, wprawiają w zdumienie. Mikroflora nie tylko wpływa doskonale na jelita, ale także oddziałuje na pracę innych organów, także mózgu. Bakterie, które znajdują się w jelitach pełnią bardzo dużo funkcji, np. wzmacniają odporność, wspomagają metabolizm i procesy trawienia, odżywiają nabłonek jelita i produkują śluz. Niedawno przeczytałam jedno bardzo ważne zdanie, z którym nie sposób się nie zgodzić: „Zdrowie zaczyna się w jelitach”.

1 komentarz

  • Reply
    Mirabellka
    25 maja 2017 at 16:00

    O99 Najwazniejsza w odchudzaniu jest motywacja moje drogie panie, ja codziennie ogladam metamorfozy przed i po odchudzaniu i daje mi to powera do cwiczen, kto chce tez troche motywacji niech poszuka w goglu: odchudzanie przed i po by sasetka

  • Napisz komentarz