Zdrowy styl życia

Czy cukier szkodzi? Jaki ma wpływ na Twój organizm? Czy należy się go aż tak bać?

Każdy kto choć trochę interesuje się zdrowym stylem życia zdaje sobie sprawę z tego, że cukier jest szkodliwy i warto go ograniczyć. Natomiast mam wrażenie, że cukier został totalnie zdemonizowany i wokół niego narosło wiele mitów. Tak, cukier uzależnia i tak, cukier jest szkodliwy. Ale w nadmiarze. Polacy z roku na rok spożywają coraz więcej cukru. Patrząc na statystyki jestem przerażona. Nasz organizm nie jest przystosowany do jedzenia takiej ilości słodkości. Warto też pamiętać o tym, że cukier dodawany jest do wielu produktów spożywczych. Rocznie jedna osoba spożywa kilkadziesiąt kilogramów cukru. I to właśnie ten nadmiar wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie.

Kiedy zachorowałam i postanowiłam zmienić swój sposób odżywiania mocno ograniczyłam cukier. Dlaczego? Ano dlatego, że spożywałam go zbyt dużo. Każdą herbatę i kawę słodziłam, dodatkowo dzień bez czegoś słodkiego był dniem straconym. A i jeszcze wszelkie desery, jogurciki, monte też chętnie zajadałam. A w jednym takim monte znajduje się ok. 5 łyżeczek cukru. Czyli zliczając wszystko ja dziennie zjadałam od kilkunastu do ok. 25 łyżeczek cukru. To była totalna tragedia.

Dlatego też ważnym krokiem było ograniczenie tego cukru. Zdałam sobie sprawę z tego, że moja dieta pozostawia wiele do życzenia.

Pamiętam ten szok moich znajomych i rodziny, kiedy zobaczyli jak na imprezie zajadam jakieś ciasteczko. „Ty Gosia jesz słodycze?! Przecież one są niezdrowe! Sama tak mówiłaś.”

A teraz przelicz sobie. Zjadałam dziennie ok. 20-25 łyżeczek cukru. Rocznie wychodzi ok. 7300-8900 łyżeczek. Załóżmy, że teraz tygodniowo zjadam góra 15-20 (chociaż też to zależy od tygodnia, bo są dni, że w ogóle nie spożywam cukru). Czyli rocznie jakieś 780-1000 łyżeczek. Różnica jest przeogromna.

A, i co najważniejsze. Ja tutaj nie wliczałam owoców tylko zwykły cukier rafinowany w postaci sacharozy. A przecież w owocach i warzywach też jest cukier.

Cukier rafinowany w postaci sacharozy, a cukier pochodzący z owoców i warzyw

Sam biały cukier to są puste kalorie. Natomiast owoc oprócz cukru zawiera witaminy, minerały, mnóstwo antyoksydantów i błonnik. Owoce mają korzystny wpływ na nasze zdrowie, a błonnik spowalnia wchłanianie się cukrów i sprawia, że nasz organizm nie doznaje szoku z powodu dużej ilości cukru.

Jaki wpływ na Twój organizm ma nadmiar cukru?

  • Po pierwsze nadmiar cukru jest przetwarzany w tkankę tłuszczową, co prowadzi do nadwagi lub do otyłości. To z kolei jest przyczyną wielu, wielu innych chorób…
  • Cukier karmi komórki rakowe, dzięki czemu przyspiesza ich wzrost i powoduje rozprzestrzenianie się raka
  • Osłabia wzrok i cały system immunologiczny
  • Sprawia, że nasz mózg i organizm szybciej się starzeje
  • Uszkadza wątrobę

Wypisałam tylko niektóre przykłady. Oczywiście jest tego o wiele więcej.

Cukier uzależnia

W tygodniku prestiżowego pisma „Nature” profesor Robert Lustig z University of California w San Francisco stwierdził że „Zagrożenie zdrowia wywołane nadmierną konsumpcją cukru jest tak wielkie, że usprawiedliwia to wprowadzenie regulacji podobnych do tych, na jakie zdecydowano się w przypadku alkoholu czy nikotyny”. Dodał również, że cukier działa na mózg w podobny sposób, co uzależniające substancje, nawet narkotyki.

Zmęczenie, brak energii, obniżenie nastroju, problemy ze skórą to tylko kilka objawów uzależnienia.

Nie bój się cukru

Wiadomo, że we wszystkim trzeba zachować umiar i zdrowy rozsądek. Natomiast daleka jestem od myślenia, że cukier to samo zło i absolutnie nie wolno go jeść. Można, ale zamiast 25 łyżeczek dziennie przerzuć się na 3-5 (nie wliczyłam w to owoców). To już będzie ogromna różnica. Dodatkowo rób sobie dni bez cukru/słodyczy. Jasne, czasem mam ochotę na ptasie mleczko, kinder bueno czy żelki kwaśne (moja miłość). Ale to jest od czasu do czasu, a nie codziennie.

Ciężko jest na każdym kroku unikać wszystkiego co zawiera biały cukier. To tak jak z pszenicą. Ja staram się sięgać po zamienniki i w domu zawsze mam zapas mąki orkiszowej czy kukurydzianej. Natomiast czasem zdarza mi się coś zjeść z białej mąki.

I jeszcze jedna bardzo ważna rzecz. Możesz się zdrowo odżywiać i sięgać tylko i wyłącznie po produkty eko, ale nie radzisz sobie ze stresem, zamartwiasz się i ogólnie nie dbasz o zdrowie psychiczne. Jak myślisz czy ta super zdrowa dieta Ci pomoże? No nie, bo nasze nastawienie do życia ma ogromne znaczenie. To wszystko musi ze sobą współgrać. Stres to zabójca naszego zdrowia i nie wygra z nim żadna dieta. Dlatego też ostatnio stworzyłam nową kategorię na blogu -> zdrowie psychiczne. Widzę, że takie tematy Was bardzo interesują i są potrzebne. Wiele osób ma problem z tym, żeby odpowiednio zadbać o swoje dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne.

Zapraszam także na mój instagram – poruszam tam wiele ciekawych tematów:

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

„(…) wiesz kiedy zaczyna się szczęście? . Wtedy, kiedy człowiek przestaje się bać: 👉 Tego, „co ludzie powiedzą”. 👉 Tego, jak go ocenią. 👉 Tego, co zrobią jak się dowiedzą. . Kiedy przestaje się bać: 👉 Żyć po swojemu. 👉 Żyć na własny rachunek i odpowiedzialność. 👉 Wybierać, chociaż wybory te nie zawsze są oczywiste i klarowne. . Kiedy przestaje się bać: 👉 Chwilowej samotności. 👉 Własnego towarzystwa. 👉 Własnych uczuć. . Kiedy zaczyna wierzyć, że życie jest dobre. I rozumie, że sam strach zabija życie.” . Guus Kuijer . Miało być dziś podsumowanie 2019 roku natomiast ten cytat tak mnie poruszył, że postanowiłam się z Wami nim podzielić! 💪

Post udostępniony przez Gosia (@korzystamy_z_natury)

3 komentarze

  • Reply
    stylowoizdrowo
    7 stycznia 2020 at 14:11

    Cukier niestety jest bardzo uzależniający, a jego nadmiar (cukier rafinowany i cukier inwertowany) robi ogromne spustoszenia w organizmie i razem ze stresem jest czynnikiem kancerogennym 🙁

    • Reply
      Gosia
      14 stycznia 2020 at 14:41

      Masz rację, dlatego staram się pilnować i jeść jak najmniej cukru. A jeśli chodzi o stres to dlatego właśnie stworzyłam nową kategorię na blogu, żeby więcej o tym pisać 🙂

  • Reply
    Klaudia Jaroszewska
    15 stycznia 2020 at 09:34

    W punkt! Wyeliminowanie cukru z dnia na dzień to duży problem. Ja to nawet spotkałam się osobiście z tym, że gdy wyeliminowałam cukier właśnie z dnia na dzień to było mi słabo, nie miałam siły itd. Cukier uzależnia i jak z każdego uzależnienia – małymi kroczkami do celu. Teraz nie jem za bardzo słodyczy (albo domowe wypieki, gorzka czekolada, raz na jakiś czas normalne słodycze) i mniej słodzę i wszystko jest w porządku 🙂

  • Napisz komentarz