Tłuszcze w diecie – 5 faktów, o których powinieneś wiedzieć, jeśli dbasz o swoje zdrowie

Tłuszcze pełnią bardzo ważne funkcje w naszym organizmie. Jednak warto wiedzieć, że nie tylko ilość ma ogromne znaczenie, ale przede wszystkim jakość. Warto zwracać uwagę na skład kwasów tłuszczonych dostarczanych z dietą. Jeśli dbasz o swoje zdrowie musisz znać kilka ważnych faktów na temat tłuszczów. Jakość spożywanych tłuszczów ma naprawdę duży wpływ na Twoje zdrowie.


5 faktów na temat tłuszczów, które warto znać

To nie tłuszcze powodują tycie

Nadwaga i otyłość jest spowodowana zbyt dużą ilością kalorii w diecie i brakiem ruchu. Jeśli tyjemy to znaczy, że odżywiamy się nieodpowiednio lub jemy za dużo, a dodatkowo kompletnie nie dbamy o to, żeby to wszystko spalić i ruszać się. Co więcej, przykładowo olej lniany dobrze wpływa na metabolizm, ponieważ oczyszcza wątrobę i pobudza produkcję kwasów żółciowych, a zawarty w nim kwas linolowy rozkłada komórki tłuszczowe. Olej lniany sprawia, że nasz organizm przestaje magazynować tłuszcz. A więc jeśli jesz dobre tłuszcze i Twoja dieta jest zbilansowana to nie masz co się bać o to, że zyskasz dodatkowe kilogramy.

Tłuszcze trans to wróg naszego zdrowia

Trzeba mówić o tym głośno, bo wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie konsekwencje niesie za sobą spożywanie dużej ilości tłuszczów trans. Co to są tłuszcze trans? To nic innego jak utwardzone kwasy tłuszczowe, które powstają z tłuszczów roślinnych. Producenci tak chętnie ich używają ponieważ są tanie, a dodatkowo na takich tłuszczach można wielokrotnie smażyć i przechowywać je długo bez zepsucia. Niektórzy lekarze i dietetycy otwarcie mówią o tym, że tłuszcze trans są śmiertelnie groźne i trzeba ich unikać. Naukowcy z Harvard University szacują, że rocznie umiera około 30 tysięcy ludzi z powodu spożywania dużej ilości produktów zawierających tłuszcze trans.

Dodatkowo tłuszcze trans:

  • zwiększają ryzyko chorób serca i zachorowania na cukrzycę
  • powodują zanik mięśni
  • ogromnie zwiększają ryzyko choroby nowotworowej!
  • ich nadmiar odkłada się na ścianach tętnic i powoduje miażdżycę, udar mózgu i zawał serca
  • sprzyjają wzrostowi masy ciała i otyłości
  • obniżają płodność u mężczyzn i powodują, że nasienie jest gorszej jakości
  • negatywnie wpływają również na płodność u kobiet

Jeśli w składzie na etykiecie znajdziemy -> tłuszcze utwardzone, tłuszcze częściowo utwardzone lub tłuszcze częściowo uwodornione to nie kupujmy takich produktów.

Gdzie dodawane są tłuszcze trans?

  • chipsy, paluszki, krakersy, batony, wafelki, ciastka, czekolady -> rożne przekąsy słone i słodycze
  • pączki i drożdżówki dostępne w sklepikach piekarniczych, a także frytki -> smażone są na tłuszczach, które używane są wielokrotnie
  • żywność przetworzona, a także zupki w proszku, różne koncentraty zup i sosów
  • w majonezie, margarynach i masłach

Polub się z olejem lnianym

Olej lniany zawiera najwięcej kwasów omega-3. Ponadto jest najzdrowszym olejem, który leczy różne choroby, a także dba o nasze zdrowie. Dobry olej lniany kupimy tylko i wyłącznie w ciemnej butelce. Dodatkowo powinien być nierafinowany, tłoczony na zimno oraz powinien posiadać krótki termin przydatności – do 3 miesięcy. Olej lniany powinniśmy przechowywać w lodówce. Kwasy omega-3 nie lubią światła i ciepła, ponieważ w takich warunkach utleniają się. Jeżeli chodzi o spożywanie to możemy go jeść tylko i wyłącznie na zimno. Olej lniany nie jest przeznaczony do smażenia i podgrzewania. Kwasy wielonienasycone w wysokich temperaturach ulegają przemianie, w wyniku której powstają związki niebezpieczne dla zdrowia. Dobrym sposobem jest dodawanie go do sałatek.

Pamiętaj o zachowaniu proporcji

Nasza dieta bogata jest w kwasy omega-6, które również są bardzo potrzebne organizmowi. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nadmiar tych kwasów i nieprawidłowa proporcja między omega-3, a omega-6 powoduje stany zapalne w organizmie, przeróżne choroby, a nawet nowotwory. Nasz organizm nie jest w stanie sam wyprodukować kwasów omega, dlatego tak ważne jest dostarczanie ich z pożywieniem. Nasza dieta jest bardzo uboga w kwasy omega-3:

Prawidłowa proporcja kwasów:

Omega-3 1:3 omega-6

Jednak bardzo często wynosi ona w naszym organizmie:

Omega-3 1:20 Omega 6

!!!

Jak widzicie różnica jest ogromna. Kwasy omega-3 znaleźć można w rybach, nasionach chia, oleju rzepakowym, orzechach czy migdałach, a także w oleju lnianym i siemieniu lnianym. Jeśli chodzi o kwestię proporcji kwasów omega to powinna ona wynosić mniej więcej 1:3-5. Ten stosunek jest kwestią szeroko dyskutowaną, ale ważne jest jednak to, że nasza dieta ma niedobór kwasów omega-3.

Sięgaj również po oleje rafinowane

Oleje rafinowane również posiadają swoje właściwości zdrowotne. Rafinowany olej ma również korzystną proporcję kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 i jest dobrym źródłem kwasów omega-3 – tak bardzo potrzebnych i tak bardzo deficytowych w naszej diecie. A więc spokojnie możesz używać takich olejów. One nadają się doskonale do pieczenia czy smażenia. I tutaj zachęcam Cię do kupowania oleju rzepakowego, ponieważ zawiera on najkorzystniejszy skład kwasów tłuszczowych.


A więc nie musisz się bać tłuszczów w swojej diecie. Staraj się jednak sięgać częściej po tłuszcze pochodzenia roślinnego, które zawierają korzystne nienasycone kwasy tłuszczowe. Tłuszcze nasycone, które znaleźć możesz głównie w produktach zwierzęcych w nadmiernych ilościach bardzo szkodzą.

No Comments

Leave a Comment